Undulater iFokus

Undulater

Etikett: hälsa-sjukdomar
Läst 3758 ggr
[findusen]
0

medfödd skada på foten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

är det någon som varit med om någon undulat (eller annan fågel?) som är född med fel på fötterna? Johnny är född i djuraffären jag jobbar i och när han var liten o nyutkommen ur holken kunde han inte sitta på sina fötter eller hålla sig uppe alls, han låg på magen o kasade fram, sen satte han sig mot en hörna o vilade.. det såg väldigt mörkt ut för honom, men vi hade upp honom o försökte få honom att använda sina fötter (det var framförallt den ena som han inte använde) o gripa tag runt fingret o bli starkare.. och det fungerade faktiskt! han blev starkare, men eftersom vi inte visste om han skulle bli bra eller ej, ville vi inte sälja honom så jag tog hem honom.

Jag har haft honom hemma i ungefär 1,5 månad och nu sitter han stabilt på pinnarna i buren o på gungan. har honom ute varje dag flera timmar och han sitter gärna på huvudet, axeln och går runt på datorn och hos marsvinen och på golvet, ja överallt. han är jättenyfiken och ska äta från ens tallrik och bada i ens glas, och han gör det. inget stoppar honom! :) han flyger jättebra och är duktig på att landa, han kan ta sig in i buren själv.

men han har fortfarade lite knas med ena foten, han liksom fäller inte upp den som han ska alltid, när han sitter/står på bordet t.ex. och sen får han ibland nåt fnatt o biter o grejar på foten, oftast när han sitter på burtaket, är detta normalt eller är det bara han som gör så?

eftersom han inte verkar lida av det har jag avvaktat med vetrinär, eftersom det dessutom är medfött oxå, så finns det säkert inte mycket att göra? men han är en jätteglad kille som gärna sitter o sover på en axel när man själv sover och "hjälper" en när man skriver och bråkar med marsvinen och hunden :)

[findusen]
0

foten

[findusen]
0

foten

drutten2
0

Verkligen en ursöt liten krabat.Kyss

Det ser ut att vara något med nerverna,

jag skulle ringa och fråga en fågelkunnig veterinär om vad det kan vara och om det går att åtgärda.

[findusen]
0

visst är han söt :D han ser verkligen ut som en liten bebis :) funderar på vilken vet man kan vända sig till, känner du till Cecilia Trägårdh i hjärup?
han är även lite vinglig när han ska skynda sig o springer på bordet.. men det är lite halkigt så det gör nog inte saken bättre…

drutten2
0

Ja hon är ju en av de bästa.

Jo det är ju helt klart något som inte är bra.ObestämdRynkar på näsan

Här kan du hitta fågelkunniga veterinärer i svergie.

Denna kommentar har tagits bort.
[findusen]
0

tack för hjälpen :) blir nog cecilia.. ligger nära o bra :) såg att hon utökat sina öppettider oxå! kanon!

är det vanligt med sådana "missbildningar" eller vad man kan kalla det på små undulattassar? syskonen var friska och föräldrarna är friska o honan har vi själv fött upp, o hanen är inköpt från uppfödare…

animalchild
0

Cecilia är kanonbra!! hon är mycket duktig på fåglar! =)

drutten2
0

Hur har det gått för dig? Glad

Starfall
0

Vilken söt liten bebis Kyss

Jag håller med drutten i att det ser ut att vara en nervskada. Jag är dock ingen veterinär så jag kan inte säga om det verkligen är det. Jag skulle rekommendera att du i alla fall ringer och kollar med en fågelkunnig veterinär och hör om vad man skulle kunna göra.