Undulat + Nymfkakadua
Ja, vad säger ni? Kan jag ha en undulat och en nymf tillsammans?
Saken är den att jag häromdagen var hemma hos en kompis till en kompis. Hon har en ensam liten undulathona på 5 år sittandes i en bur som är för liten. Det är nog på gränsen, men den är definitivt inte tillräckligt stor.
Fågeln är förövrigt mycket välskött och social. Har flera olika matskålar, stänger o leksaker. Men hon har det ju ändå inte Tillräckligt bra, och de håller ju henne på olagligt sätt.
Ägaren sa direkt att jag gärna får henne om jag vill. Hennes dotter har tröttnat och nu är det bara hon själv som sköter den.
Jag har tidigare haft undulater och nymfer ihop, men då höll jag dem i en 2.5 x 2.2 x 0.8 "bur" inne, samt att de kunde flyga ut på dagarna (dygnet runt på sommaren) i en stor utomhusvoljär på ca 8 kvm 'golvyta'. Skulle det fungera att ha en undulat och en nymf tillsammans i en mindre bur (tänkte bygga en på ca 2.5 (längd) x 1.5 (Höjd) x 0.8 (bredd))?
Vi har idag inga fåglar, men jag har tänkt skaffa nymfer nån gång snart. Skulle denna hona, som varit ensam i fem år, kunna fungera med en nymf tror ni…? Skulle hon bli lyckligare?
Vill verkligen ha nymfer nu, men vill ju ändå så gärna ge denna lilla vackra undulat ett bättre liv…
Ska jag annars anmäla ägaren…? Det känns ju som att stressen av en flytt och osäkerheten i om det nya hemmet blir bra också kan göra skada.
Och tänk om de inte hittar någon annan som vill ha henne!
Jag tycker att du bör upplysa henne om burlagarna, och att det även är lag på att de ska ha minst en artfrände.händer det inget då så kan du ta vidare åtgärder.
Det tycker låter som om det skulle kunna funka på den ytan, och ännu bättre varför inte skaffa en liten undulat till så får hon en artfrände, hade vart fint.
Jag hade en undulathona vars kille dog. :( Då köpte vi en nymf och dom passade jättebra ihop! Parade sig och hon la ägg osv. Gulligt par men såklart var ju inte äggen befruktade. Men dom blev jättebra kompisar. Lycka till.
Lät ganska så onaturligt det där,
det var ju ändå två helt olika fåglar.
Hej!
Undulater ska hållas med minst en artfrände, alltså med en annan undulat. En nymfparakit kan inte ersätta en undulatkompis och därför borde denna undulatflicka få en undulatkompis.
Lycka till! Hoppas det fixar sig så denna undulattjej får komma till dig och också få en undulatkompis 
Hej!
Hade undulat och nymf under hela min uppväxt och det var inga problem med varken att de försökte para sig eller rang ordning.
Hade nyfen först o köpte sedan kompisen till henne.
Har även ett par kompisar och de har undulat o nyft (hane o hane) o inga problem där heller.
Mvh matilda
#5 Man kan ha undulater och nymfkakaduor tillsammans och ofta går det jättebra. Men enligt lag måste man hålla sina fåglar tillsammans med minst en artfrände. Alltså, vill man ha undulat och nymfkakadua tillsammans måste man ha 2 av varje (minst) 
Skulle det gå att ha två av varje ihop på den ytan då?
Enligt vad jag förstår av lagen så bör det väl vara okey? Men alla vet ju att bara för att lagen godkänner det, betyder det inte att djuren har det "tillräckligt" bra…
Vi kan ju göra buren nästan en meter högre, men det skulle bli ner mot golvet, och där brukar de ju inte vara så förtjusta över att vara i alla fall… 
Alltså 2.5 (längd) x 2.4 (Höjd) x 0.8 (bredd)
Sen en helt annan fråga. Hur mycket bajs blir det ute i huset när de flyger lösa?
Tänkte bygga klätterträd i andra änden av rummet, med lite leksaker, godis o annat kul. Men jag antar att de inte håller sig på av mej förvalda platser när de är lösa?! 
Vi har kontor, matsal och tv-rum i vinkel, så det blir ju en del att passera mellan de två platserna.
Tror nämligen herrn i huset hade blivit lite upprörd över alltför mycket fågelskit på datorn och matsalsbordet… 
#7 Jag tror nog att det utrymmet skulle fungera jättebra till ett par nymfar och ett par undulater, möjligen göra voljären lite bredare om det går. Men det blir hur som helst en stor och rymlig voljär som ni gör. Sånt gillas! 
Ang. fågelbajs så, visst, de bajsar ca var 12e - var 15e minut och det blir ju några pluttar när de flyger utanför voljären. Men om du fixar ett lekträd med roliga saker kommer de förhoppningsvis hålla sig mycket just där och leka. Men fåglar är väldigt nyfikna av sig och vill gärna undersöka alla möjliga vrår, och därmed kommer det hamna bajspluttar lite var stans i huset/lägenheten. Men lekträd och andra roliga platser man fixar till fåglarna kommer förhoppningsvis göra att antalet bajspluttar i övriga delar av huset/lägenheten minskar.
Det var år sedan som vi hade dem. Tyvärr levde inte nympfen så länge och de var bara tillsammans under något år. Efter det fick hon en undulatvän.
Fortsätter fråga här lite till 
Nu är det ju så att den här undulaten har bott hos sin familj i fem år. Och varit ensam hela tiden. Den är köpt på en djuraffär, men på ett ställe som i alla fall avlar själva. Så den bör ju vara max 5.5-6år.
Om hon nu skulle få en kompis, tror ni att det skulle vara svårt att hitta en som hon trivs med då? Är det bättre med en unge som hon får ta hand om, eller är det bättre med en äldre som kanske är lite lugnare och inte 'tränger sig på' så mycket?
Kan det vara värt att se om det finns någon annan ensam stackare i närheten, som kanske oxå behöver ett bättre liv, eller är det att dra på sig onödiga problem, när man inte vet nåt om dem?
Den är dessutom helt vit. Vad jag kunde se hade hon dock inte röda ögon. Vad har hon då för färgbeteckning? Och går det att avgöra med säkerhet om hon är en hon? Kommer inte ihåg vad "näsan" hade för färg…
Trivs undulater bäst med en kompis av motsatt kön, eller fungerar det like bra med en tjej till?
Många frågor…
Det hade väll varit perfekt om du kunde hitta en ensam undulat som kompis till henne. Tror att det är bättre med en vuxen.
Sedan har ju undulater precis som oss olika personligheter, vissa gillar varandra direkt och för andra kan det ta lite längre tid innan de hittar varandra. Men bara sällskapet av en artfrände är ju berikande för henne.
De behöver inte alls vara av motsatt kön, de funkar lika bra med två av samma.
Just färgen är ju svårt att säga utan bild.
Fick just erbjudande om att ta två äldre herrar. En på 12år och en som är runt 6år. Det kan väl kanske bli bra? Den äldre av dem finns kanske inte så länge till, man vet ju aldrig. Men då har ju de andra två ändå varann när han trillar av pinn…
Vad tror ni?
Oj 12 år det var en hög ålder.
Ja men varför inte, det kan ju bli bra.