Undulater iFokus

Undulater

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 5950 ggr
Luisa
0

snälla hjälp, akut!

hej. jag har två undulater. Jag har en engelsk och en vanlig undulat. den som är vanlig har fått diare. hon har haft det flera gånger tidigare men det gick oftast bort dagen efter eller efter 2 dagar när jag gett henne knäcke bröd. men nu när jag kollade på henne var hon precis påväg att tvätta sig i vattenautomaten. då hade hon tror att det är runt anal öppningen minst 3 cm i diameter kal fläck med lite fjädrar på. hennes hud var rosa. hon har ända sedan hon kommit till mig haft lite extra tunn dun runt analen. när hon bajsar hukar hon sig.

obs! hon har bott hos mig i ungefär 2 år nu och jag har ingen aning om older då¨hon är upphittad

snälla hjälp jag är jätte orolig!!Gråter

Luisa
0

ingen som kan hjälpa?GråterRynkar på näsan

Minty10
0

Undulaten låter sjuk, då diarré är ett sjukdomstecken. På ett forum, kan inte vi ställa en diagnos var din fågel har för fel. Åk in till en fågelkunnig veterinär. Tills dess kan du behandla din fågel med ång-metoden. Gör så att det blir ångigt i badrummet och ställ in buren där. Ha gärna en värmelampa i buren också. Du kan även köpa en av birdcares produkter, här är en länk:

http://leksaksholken.se/foder/vitaminer/daily_essentials3.html

Veterinär lista:

http://burfaglar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=a0a8edec-1057-45eb-9597-2ac250862dd2&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Luisa
0

tack vi ska åka in med henne så fort som möjligt. nu verkar hon helt normal. efter att jag skrev hit blev hon helt pigg och uppförde sig normalt

Luisa
0

jag trodde att lite grönfärgad avföring var diare så då har min undulat inte alls diarre :D

ang fjädertomma stället har funnits där hela tiden men jag har alldrig sett det då jag inte så ofta ser henne bada i vattenflaskan.

då är väl inte min fågel sjuk :D ellerObestämd

hur ser man att ens fågel har diarre?

Minty10
0

I normala fall så är avföringen gröna eller svart vita små pluttar. Om den har diarre så brukar undulaten huka sig och så kommer det ut mycket flytande avföring. Om ögonen är mandelformade så är det ett tecken att undulaten är sjuk, en frisk undulat ska ha pigga runda ögon. "Stjärtfenan" brukar också hänga lodrät, om den är sjuk. Tänk på att undulater är väldigt bra på att dölja sina sjukdomar, eftersom den inte ska bli utfryst eller dödad av andra flockmedlemmar.

Luisa
0

hon hukar sig men avföringen är normal.