Blandad kompott av frågor.
Hej!
Jag har en liten blandad kompott av frågor ang mina undulater.
Jag har en hona och en hane. Men jag funderade på att skaffa en hona till eller är det dumt? Ska man skaffa ett par till en hona och en hane? Eller ska man helt låta bli?
Dom jag har nu triv tillsammans men jag tror inte att dom är kära i varandra eller vad man ska säga. Dom är dessutom lite äldre dom är kring 4-5år.
Dom jag har nu är inte speciellt tama. Dom är inte rädda på så vis, men inte speciellt intresserade utav mig. Jag har dörren öppen till buren, men dom vill aldrig flyga ut. Hur ska jag få dom att flyga ut? Jag har tagit ut dom någon gång men då verkade dom inte hitta in igen. Och det verkade dom bara bli stressade utav.
Sen undrara jag hur länge en hona och hane kan få ungar utan att det ska vara skadligt för honan på något sätt.
Jag är tacksam för alla svar som går att ge.
www.vovvensdagis.se
ojj, det var många frågor.'jag tycker inte att du ska stressa dom, jag menar att dom måste få lära könna varandra och sen bli kära. men om du ska skaffa ett till par, så kan det hända att 2 hanar bråkar om en hona, eftersom att hon undulater är väldigt bitchiga av sig i floken. så jag skulle inte rekomendera att köpa ett till par. annars kan du köpa det nya paret och testa att ha alla 4 i samma bur och funkar det inte så får du separera paren i varsina burar, men burarna kan fof vara brevid varandra. du kan ju testa att ta ut matskålarna och fästa dom eller lägga dom på bur taket. sen n'r dom blir hungriga så kan dom bara ta sig ner bus enklet. om dom blir stressade av dig så kanske du ska ta med mer lungt gå försiktigt gör försiktiga rörelser, prata lungt med dom underhåll dom. är dom duktiga ge dom en hirsklov att dela på. det är då dom börjar fatta att du inte är så farlig utan lugn. sen tror jag att dina undulater kan vara för gamla för att få ungar nu efter som att dom är mellan 4-5 år, så kan du ju testa att ge dom häckningsugna saker, det kan inte jag men har läst om det på undulat portalen, bli medlem där och ställ frågan så kommer du att få massa bra svar, vi har massa undulat experter där. men testa att sätta in holk och vänta sen några månader. det kan vara ett försök.
Om du ska skaffa fler så kan du köpa en hona och en hane till, det är väldigt liten risk att dem bråkar och du behöver knappt ha med det i beräkningarna, du får göra lite roligare miljö utanför buren, nu vet jag ju inte hur du har och var du har fåglarna, men jag hade tagit ut dem och låtit dem få hitta in själva, dem kommer försöka göra det när dem blir hungriga och det funkar alltid, annars får du ta dem och sätta in dem, men låt dem vara ute iallafall ett dygn. Jag rekomenderar att du inte låter din hona häcka över huvudtaget eftersom det kan hända så oerhört mycket och man måste mata upp dem rätt, och eftersom dina fåglar aldrig varit ute och flygit har honan inte bra kondition och styrka och ska därför inte göra det. Men annars så kan man häcka dem t.ex. två gånger på hösten och sen vänta till nästa höst, men snälla häcka dem inte.
3 undulater brukar oftast inte funka, en blir lätt utanför, jämna par är bäst i mindre flockar. Att ha enbart hanar brukar funka också med flera kombinationer.
Sätt i n t e in holk. Om man ska häcka undulaterna måste de vara ordentligt uppmatade med speciellt häckningsfoder innan man sätter in holken, och bara ett par undulater ska vara i buren.
Sök på lekträd och fönsterlekplats så får du tips om hur du kan göra miljön utanför buren mer lockande för undulaterna. Rummet måste fågelsäkras exvis sätt upp postitlappar på fönsterrutorna eller vinkla persienner så att de inte flyger in i rutan.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Jag tackar för alla intressanta och bra svar.
Nej jag hade inte tänkt att låta dom häcka det var mer bara en sak jag inte läst om när man ska sluta låta dom häcka. Jag känner själv att jag inte är tillräckligt kunnig för dom sakerna och att det finns för mycket risker.
Jag har fått dom här fåglarna från en kvinna som inte låtit dom vara ute och flyga, så dom är inte vana utav att dörren står öppen. Jag har försökt att få miljön utanför så lockande som möjligt.
Och jag har försökt att få dom att vilja komma ut själva ett bra tag nu och självklart är jag lugn och försiktig och pratar alltid när jag är vid fåglarna för att dom ska känna sig trygga när jag är där. Så gör jag med alla mina djur. Mina andra fåglar jag har här hemma är mycket mer frammåt och det är rosella par dom äter iaf från handen fast dom inte vill kliva upp på den.
Har ni några fler bra idéer?
www.vovvensdagis.se
Vill bara berätta att vi har gjort jätte stora framsteg här hemma. Dom flyger ut ur buren och sätter sig på händer och armar. Det är verkligen jätte kul. :) Hoppas bara på att det inte kommer några tillbaka steg här.
www.vovvensdagis.se
Va kul, det är alltid kul med stora framsteg!
<3
Ja verkligen så jag tackar än en gång för all hjälp och bra ideér.
www.vovvensdagis.se