Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 5476 ggr
Verticalvein
0

Sover på gallret!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Som endel kanske vet så hämtade jag hem en liten Sylvester igår.
Han vande sig fort vid buren, åt mat, lekte och kvittrade lite grann redan efter 15-20 minuter och höll så på tills vi skulle gå och lägga oss. Vi har tyvär ingen möjlighet att "dimma" ner så vi släckte en lampa i taget med några minuters mellan rum så han skulle hinna vänja sig och så lät vi lampan i köket lysa så det inte blev helt mörkt för honom. Efter bara någon minut så klättrade han upp på gallret och satte sig i hörnet och där satt han och sov hela natten. Och nu ikväll när vi släckte ner så hoppade han upp och gjorde exakt likadant i ett annat hörn, vad kan det bero på?

Han beter sig helt normalt annars, ´han äter, dricker, leker, utforskar och kvittrar.

Mvh Lisa och Sylvester

MimmiH
0

Jag TROR att det beror på att han känner sig ensam - det är väldigt onaturligt för undulater att vara ensamma.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Verticalvein
0

Ja vi har kommit fram till det också, Vi ska iväg och titta efter en liten kompis till honom senare idag :)

MimmiH
0

Å vad bra :D

[Grabbarna-A]
0

Så gör min ena undulat oxå och han har en kompis… Så fort det är dax att gå och sova så hoppar han ut och sätter sig på burtaket, sen har man att göra ett tag med att få in honom i buren Tungan ute.

Verticalvein
0

4# Haha ja men vad bra då är det inget fel på honom iaf :)

Nu har vi fått hem en liten tjejjare som är jätte söt men väldigt rädd, hon har lugnat sig markant iaf så det  känns bra iaf :) Hon är en svartögd? lutino skulle jag tippa på. Jag är  iofs inte helt säker på om det är en tjej men det visar sig väl sen :)

MimmiH
0

vad kul :D Bilder vore kul o se :D

Verticalvein
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på henne och Sylvester.

Vi tänkte egentligen inte släppa ihop dom så här tidigt men ja ibland har man svårt att göra som man hade tänkt när det är två små fåglar som inget vill hellre än att vara tillsammans så hon fick komma in till honom efter 1,5 dygn.

Hon bossade runt Sylvester lite grann ett tag men nu när jag tittade på dom sist så matade Sylvester henne lite grann :)

Min Sambo tycker att hon ska heta Argentina, jag tycker hon ska heta Elliot :) någon som har något bättre förslag?

ellsagun
1

ååh så fin hon var ! =D Hon ser precis ut som undulaten vi hade när jag var liten :P

Verticalvein
0

#8 Ja hon är riktigt söt! :) fast nu börjar jag bli riktigt fundersam om det verkligen är en hona =/ första dagen hade hon vita cirklar runt näsborrarna, men idag ser hon ganska jämn blå/grå ut :(

Är det någon som vet hur man ska göra med en för lång näbb? H*n har kanske en halv centimeter för lång, kan man gå till veterinären så dom fixar till det? hon kan äta och så men den ser ut att vara lite ivägen iaf.

MimmiH
0

Ja, veterinären kan åtgärda en för lång näbb.

Här är en lista på fågelkunniga veterinärer:

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterveterinarer.html

Verticalvein
0

# 10 Tack så mycket ska genast ringa runt! :)

cceel
0

#6 om den har svarta ögon så är det inte en lutino , dom har röda ögon…

Väldigt söt dock!

Hanar har lila vaxhud när dom är små, honor har vita med lite blått under! :)

/cceel

cceel
0

Det ser ut som att båda är honor på bild 2, men på bild 1 så ser det ut som en hane! Konstigt, på min undulat ser man jättetydligt att han är hane. Men om du har båda brevid varandra så kan du jämföra om dom ser likadana ut eller om det ena ser annorlunda ut. Om du kan ta bild lite närmare vaxhuden så kan man kanske se lite tydligare!

/cceel

cceel
0

Förlåt att jag skriver 3 inlägg, men kom på en till sak man kan skriva…:)

Du kanse lättare att se om den har röda ögon om du håller den mot en lampa, inte för nära dock! Bara så man ser rött ljus. Annars kan det vara lite svårt att se ibland…

Verticalvein
0

Jag såg nu att den gula har mörktröda ögon, men dom ser nästan svarta ut när det inte är jätte ljust i rummet och ang vaxhuden så är Sylvetser (den blå) en kille och när vi valde den gula så tittade jag noga på hennes/hans vaxhud och allting tydde på att det var en liten tjej. Under tiden här hemma så har den "bytts" fram och tillbaka, från att vara riktigt ljus med vita ringar runt näsborrarna till att nu ha samma blålila färg som sylvester har så det är nog en liten kille vi har att göra med :)

Min sambos pappa har förövrigt döpt den gula till Ove :P

kaka1234567
0

Säger som #1.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

gulapoppi
0

Min sjuåriga undulat Poppi sover alltid i en liten gunga som hänger högst upp i buren. Tror inte att detta beteende (i min fågels fall) beror på att hon känner sig ensam.. när hon är trött klättrar hon alltid demonstrativt upp i gungan, kurar ihop sig på ett ben och blundar. Det är som hennes säng helt enkelt, och högt upp känner hon sig mer trygg, hon har koll på läget liksom, och eventuella hot kommer ju uppifrån.

Din undulat kanske också har hittat ett sovställe? Fast det verkar ju lite obekvämt att hänga sig fast på gallret iofs…