Undulater iFokus

Undulater

Etikettövrigt
Läst 4194 ggr
Snubbeltass
0

En fågel kvar

Hej,

Är ny här och hoppas på att få lite hjälp av kunnigt folk.

Har just förlorat min lilla Maja, hon har varit krasslig ett tag och nu gick det inte längre. Saken är den att jag nu bara har hennes dotter kvar och vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan hon klara sig själv, eller bör jag försöka hitta någon annan matte till henne? Jag har ingen intention att skaffa någon ny fågel, som sällskap till Olivia, för jag vill helst lägga ner fågelverksamheten, efter det att Olivia är borta. Inte meningen att låta hemsk, men djurintresset har svängt över till katter, och förr eller senare blir det ju en kvar. Olivia är nu 8 år, och har, om inget inträffar, många år kvar. Vill inte att hon ska må dåligt under dessa år, och är så tveksam till hur jag ska göra.

Har svårt för att lämna henne ifrån mig, men vilket liv är det att sitta ensam i en bur? Fast å andra sidan, vem vill ha en så gammal undulat som inte är handtam? Känns lite som moment 22. Kan inte tänka mig att ta bort henne heller, är helt emot avlivning av friska djur.

Någon som kan råda mig?

undulatiiis
0

Jag förstår dig… Vad jag skulle ha gjort är tyvär att försöka hitta ett nytt hem till den, någon som redan har undulater, en flock, någon som har haft fåglar ett tag och som inte har något emot att ta emot en gammal fågel. Kan vara kämpigt att hitta ett sådant hem, men det skulle egentligen vara det bästa. Kan vara sorgligt men för fågelns egen skull så skulle det vara det rätta. Hoppas du kan hitta en bra lösning!;)

/Mvh Sofia.

- Medarbetare på Burfåglar.ifokus

drutten2
0

Usch så sorgligt.Rynkar på näsan

Du kanske kan hitta ett hem att omplacera henne till, där det redan finns undulater.Glad

MimmiH
0

Håller med de andra om att försöka omplacera henne till ett hem med undulater.

En tjej på undulatportalens forum söker efter en äldre hona till sin hane. Minns inte var hon bor, hon heter ainon.

Jag har tagit emot 2 undulater på ungefär 8 år. En fick jag bara behålla i ett halvår, hon hade tumörer. Ett råd är att känna igenom undulaten så att den inte har några knölar men det är inte säkert att man kan känna inre knölar. En veterinärundersökning hos fågelkunnig veterinär skulle jag rekommendera innan du omplacerar henne.

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterveterinarer.html

Om hon har tumörer är det nog skonsammast för henne om hon får somna in tycker jag, ev. om du säger till nästa hem att hon har någon knöl om hon i övrigt mår bra. Men de kan bli akut dåliga väldigt plötsligt.

Den andra honan Silvra som jag tog som 8-åring lever fortfarande o mår bra. Henne har jag haft sedan januari i år. Hon har haft kräveinflammation men tillfrisknade efter antibiotikakur.

Så det är ett lotteri hur gamla de blir.

Lycka till!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

kaka1234567
0

uss då men du har fott gäte bra svar attans att jag aldrig hinner svara innan XD

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Ainons
0

Hejsan. Det är mig Mimmi talar om.

Jag har en 6år gammal hane som jag söker en vän till och skulle ev kunna tänka mig ta emot din hona.

Jag bor i Köpenhamn där jag studerar till veterinär.

Vars bor du?

Du får hemskt gärna maila mig på elinafors@hotmail.com om du är intresserad av att omplacera henne.

Snubbeltass
0

Tack för era svar. Innerst inne vet jag ju att det bästa vore att omplacera henne, men det är ett stort beslut att ta, med tanke på att hon varit en del av vår familj i så många år. Det är inget jag vill hasta in i och sedan ångra mig.

Ainons - tack för ditt erbjudande, men i dagsläget tackar jag nej. Dels för att jag som sagt inte ännu bestämt mig, och dels för att det känns inte helt rätt att transportera en fågel ända till Köpenhamn. Hon är ju som sagt inte tam, och därmed inte heller trygg med att bli hanterad av oss. Vi bor i Boråstrakten och det blir en lång och stressig resa för en lite pippi.

Just nu försöker vi ägna extra tid åt henne och även omplacera buren, så att den är på ett ställe där det är lite mer liv och rörelse, så att hon inte ska känna sig ensam. Har en vän vars son, är fågelintresserad och han har just nu två fåglar, ev kan jag fråga dem om de kan tänkas vara intresserade av att ta henne, men samtidigt vet jag inte om det är rätt att förstöra hans lilla "flock" med en otam fågel. Det är ett stort ansvar att lägga på en 10-åring.

MimmiH
0

Förstår din tvekan på avståndet. Det är ingen bra idé att omplacera henne till en flock så de blir tre undulater - det fungerar sällan - en blir utanför :(

Tips: Starta en tråd även på undulatportalens forum, många bor i Göteborg där, en bor i Borås.

vegetarian
0

Det är en svår sits du är i. Jag förstår dig. Men det är inte ens lagligt att ha en ensam fågel om man inte kan ersätta sällskapet själv som en annan fågel-och det kan man ju inte.

Självklart ska hon inte behöva vara ensam.

Starfall
0

Jag förstår att det måste kännas jobbigt, men det bästa är nog kanske om din Olivia får ett nytt hem. Hon kommer inte alls må bra av att vara själv och dessutom är det olagligt att hålla undulater ensamma. Så om du inte kan skaffa en kompis till henne tycker jag du borde ta beslutet att hitta ett nytt hem till henne. Då helst till en undulat som också är lite äldre och som kanske nyligen mist en kompis själv.

Lycka till
Kramar/carro

Snubbeltass
0

Tack för alla era svar. Jag har börjat se mig om efter alternativ. Det är inte kul att se en deprimerad fågel hemma. Hon har väl aldrig varit någon muntergök eller tagit för sig på något vis, men det märks tydligt att hon inte gillar sin situation nu. Jag inser ju att jag inte har tid för att ha fåglar. Situationen har förändrats mycket sedan jag skaffade dem, och det är inte rätt att låta henne betala priset.

MimmiH
0

Håller tummarna för att du hittar ett bra hem till henne!

MimmiH
0

Det finns en tjej på undulatportalen som har en 6-årig hane. Hon ska kolla hemma ang. att ta emot Olivia. Hon bor i Borås :)