Nymfparakit+undulat?
Hejsan
Har lite funderingar på om det skulle kunna funka att ha en nymfparakit och en undulat tillsammans. Skulle det funka att ha dessa två arter i samma bur? Skulle de förstå varandras 'språk'? Och till sist, skulle det bli som en surrogat till vardera av dom då eller kan de två fylla vandras behov av sällskap?
Självklart kan jag förstår jag att det inte kan finnas korrekta svar på mina tre frågor. Därför uppskattar jag alla svar :)
Jag vet att många har eller har haft nymfar och undulater i samma bur. Vad jag förstått har detta fungerat bra, men jag har ingen erfarenhet av att ha undulater och nymfar i samma bur. Jag skulle inte våga chansa.
Hoppas någon annan här kan ge dig ett bättre svar =)
Undulater är ju lite mer stissiga i sitt sätt, och kan både stressa och vara elaka mot nymfer… förutsättningen är att de har stort rörelseutrymme. Minsta L80-bur för nymfer är 120cmx70cmx80cm hög… men det är absolut för litet att ha både Nymfer och ubdulater i om någon vill komma undan eller så..
Gärna dubbelt så stort, sedan ska ju alla arter ha minst en artfrände.
Alternativet är att ha dem i skillda burar, och att de får vara ute tillsammans istället. 
Jag skulle inte ha bara en av varje art eftersom de inte talar samma språk. I så fall skulle jag ha minst 2 undulater och 2 nymfar så att de har en artfrände som de kan förstå helt och hållet. Alla fåglar bör ha minst en artfrände.
På undulatprats forum finns flera som har nymfar och undulater tillsammans, men alla har flera undulater och ska skaffa två nymfar - en del har bara en nymf nu men väntar på nymfungar.
De bör få lära känna varandra successivt, lite på håll först, träffas utanför burarna för att till slut få samma bur, men man kan aldrig garantera att det funkar.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Tack för alla svar :) Jag undrade mest om man bara kunde ha en av varje för att jag eventuellt ska skaffa fåglar och tycker om båda arterna väldigt mycket. Har nu förstått att det vore bättre för fåglarna om de fick vara två av varje art. Och gärna skulle jag skaffa två undulater och två nymfar, men jag tror tyvärr inte att min mamma skulle gå med på det :P Så det blir nog till att bestämma sig för en av arterna och skaffa två. Eller som förslaget med två av varje art i enskilda burar :D
Det låter klokt och djurvänligt :)
Ang. att välja art så finns det dom som påstår att nymfkakadua inte är någon lägenhetsfågel eftersom de har så starkt ljud.
Undulater tjattrar nästan oavbrutet men de har inte lika starka röster som nymfkakaduor.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Okej, tack :) Mycket vänligt att du skrev det, för vi bor nämligen i lägenhet!
Jag har en nymf och en undulat i samma bur, dem har bott ihop i fem år. Undulaten om parakiten men paraktiten tycker inte om undulaten. Men dem kommer överens iaf. Jag räddade undulaten från en som var trött på den och ville göra sig av med henne.
Men om du skaffar en nymf skulle jag rekommendera två då dem inte trivs ensamma. Är dem ensamma för mycket skriker dem. Annars är dem roliga fåglar.