Undulater iFokus

Undulater

Etikett: övrigt
Läst 5215 ggr
EmelieJolly
0

Nymfparakit och undulat

Jag har två undulater, en hona och en hane. Men jag är lite sugen på att köpa nymfparakit också. Jag har hört att det brukar gå att ha nymfparakit och undulat i samma bur, men kan man ha två undulater och en nymf i samma bur eller måste man ha två nymfer?

MimmiH
0

Det kan fungera att ha dem tillsammans men nymfen kommer att bli mycket gladare med en artfrände, det har fågelägare berättat om som haft en ensam nymf med undulater. När de sedan skaffat en till nymf så har nymfen blivit jätteglad och valt att umgås med nymfen. Så i så fall bör du skaffa två nymfer.

Nymfer ska ha en bur som är minst 120 cm x 70 cm så de flesta nymfägare brukar få bygga voljärer själva, det finns knappast burar med de måtten att köpa.

Nymfer är lugnare än undulater och kan tycka att det är jobbigt att dela bur med undulater, men det kan även fungera.

Enligt djurskyddslagen ska fåglar hållas i par eller grupp av samma art, olika arter kan vara i samma bur om det funkar men ingen fågel ska behöva vara ensam av sin art.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

EmelieJolly
0

Okej men kan man inte köpa en först och försöka göra den tam och sen köpa en till? Räcker inte en bur som är 108x71x50 ?

MimmiH
0

Den buren uppfyller inte ens minsta tillåtna mått.

M i n s t 120 cm lång måste den vara, gärna större förståss.

Jag tycker inte det är snällt att skaffa en nymf först.

Nymfer är inga lägenhetsfåglar. Personer har blivit vräkta från lägenheter pga nymfkakaduornas höga skrik.

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterburstorlek.html

EmelieJolly
0

Men jag har hört att man kan ha mindre bur om fåglarna är ute större delen av dagen.

MimmiH
0

Nej, det kan man inte.  Möjligtvis om man tar bort alla luckor och fåglarna får vara ute jämt, att de a l d r i g blir instängda i buren, att buren aldrig fungerar som bur utan bara som en foderplats, men då är det lika bra att inte ha någon bur alls. Det finns dom som har fåglarna i ett rum där ingen bur finns.

EmelieJolly
0

Okej för min kompis har en kanske 60x60 och kanske 1.20 i höjd till sina två nymfparakiter. Kan man inte ha 1.20 i höjd istället?

MimmiH
0

Stackars fåglar :( Det är ju mindre än minsta tillåtna mått för undulater :( De måste kunna flyga framåt i buren.

Nej det får man inte göra.

Kvadratmeterytan måste vara uppfylld, läs i länken jag gav.

EmelieJolly
0

Okej. Men det är absolut inte synd om de fåglarna. De mår jättebra i den buren och de får komma ut och flyga på kvällen. Det vet ju inte du ngt om, eller??

Bellona
2

Det är ju rätt enkelt att räkna ut att djur som är gjorda för att flyga inte mår bra om de inte kan få utlopp för det. Om du tänker efter så inser du säkert det själv :) Någon timmes flygning på kvällen räcker definitivt inte när man har en sådan liten bur. Alla djur behöver utrymme att röra på sig, utrymmen och inredning som tilfredsställer deras behov.

Och angående nymf som lägenhetsfågel så är det helt klart individuellt, de jag har haft har varit tystlåtna :) Men man bör förstås alltid vara beredd på det värsta, på så vis riskerar man inte att fåglarna blir vandringstrofér som får flytta runt från hem till hem.

MimmiH
1

Bra svar Bellona :)

Det finns ju en anledning till att jordbruksverket har bestämt minimimått på burarna, och de måtten är verkligen inte stora. Fågeln måste kunna få utöva sitt naturliga beteende - att flyga ständigt.

Lillfemman
0
Lillfemman
0

Min har en mindre bur som den bara sover i sen är dörren öppen så han kan flyga när han vill i ett rum. Men då får man ju vara beredd på att städa ofta :)