Undulater iFokus

Undulater

Etikett: beteenden-hälsa-skötsel
Läst 2583 ggr
SvonN
0

Min undulat är 11 år.

Eller han blir 11  den 9 september. Jag fick han dagen innan jag fyllde 9. Visserligen var ha ju "ungdom" då men jag har ingen aning om när han är född.

Någon annan som har en som är lika gammal?

Har aldrig hört att dom kan bli så gamla, vilket är till min förvåning att han är pigg o kry än. Han heter ju inte Herkules utan anledning :)

drutten2
0

Ja oj han har haft ett långt liv, va härligt.Glad

cceel
0

Vissa undulater blir runt 15 år, det har till och med kommit vissa fall där dom har blivit 20 år!

Det beror på individen.

Bor den ensam eller har den kompisar?

Ensamma undulater är mer isolerade än flera undulater, den får sällan sjukdommar osv eftersom det inte finns någon spridare :P

MimmiH
0

Det vanligaste är att australiska (vanliga) undulater blir 6-10 år. Tumörsjukdomar är en mycket vanlig dödsorsak - beror i många fall på en ensidig frödiet.

Engelska undulater brukar inte bli lika gamla som australiska undulater. Minns dock inte deras genomsnittliga livslängd.

Jag tror inte att ensamma undulater blir äldre än de som lever i flock. De som lever i flock mår ju generellt sett bättre psykiskt vilket är bra för immunförsvaret och är mer aktiva.

Grattis till att Herkules blivit så gammal :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Pehpsii
0

Min kille, Jeppe,  jag hade sen jag var liten gick bort 2006, då 14 år gammal.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

drutten2
0

14 år det var inte dåligt!Skrattande

Pehpsii
0

#5 Nej, det sa veterinären också när vi kom dit med honom framåt slutet när hans näbb var dålig. Jag tänkte aldrig på hur gammal han var för han var pigg ända in i det sista!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

drutten2
0

Va skönt för honom, ett långt härligt liv.Skrattande

cceel
0

#3 - Det har jag hört i varje fall och det låter trovärdigt.

SvonN
1

#3 Han lever ensam. Ja det är kul att han är pigg o glad än :)

cceel
0

#9 - Det är nog lite hjälp till att han blivit så gammal. Jag tror också att han kommer bli äldre eftersom att du beskriver han som pigg och glad :)

Han kommer nog leva i några år till :)

MimmiH
0

Jag tror inte att det är för att han levt ensam som han blivit så gammal - tror de som lever med andra kan bli äldre, men det är individuellt - det beror på undulatens gener o kost o miljö.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

SvonN
0

Ja, min Herkules har bara fått frön, han har aldrig ätit något annat trots att jag har sattit in fukt och grönt.  Hirskolv äter han också friskt på. Han får vara ute på sommrarna när det är varmare ute men han kan inte flyga.

pigelina
0

Min ena undulat fyller 9 år snart:P vet inte om det är gammalt, men hon är fortfarande pigg:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Miza
0

Min fågel blir 11 år i december =)