Bitchen blir mer och mer skallig!
Min fågel Bitchen är ganska precis 4 år gammal och har varit med om en del nu på senare dar. För några år sedan så flög hennes kompis Lillen ut och försvann. Därefter märkte jag hur ledsen och deprimerad hon blev. Så jag beslöt mig att köpa nytt sällskap åt henne. Det blev dock inte som jag tänkt mig, det blev två och inte en. ;) Grimlock och Purple kom till hennes liv, två charmiga snälla killar som båda tyckte om henne. Dock så var det hon som bestämde.
Efter något år så tvärdog Grimlock och sedan var det bara Bitchen och Purple kvar. Dock så verkar de himla glada och lyckliga med att bara få vara med varandra.
De senaste månaderna så har Bitchen blivit allt mer skallig på huvudet, utan att fjädrarna växer tillbaka och jag vet inte hur hennes allmäntillstånd är. Ett tag trodde min kära mor att hon skulle dö vilken dag som helst, men det gjorde hon inte utan hon fortsätter äta, kvittra, bajsa och allt det där. Utan andra synliga fel, förutom skalligheten på huvudet.
Är det någon som har någon aning om vad det kan vara? Jag funderar då och då på att ta bort Bitchen och kanske även Purple. Då han redan förlorat en partner och förmodligen inte skulle må så bra om han förlorade ännu en. Jag vet heller inte hur gammal han är. Kanske närmare 8-10år…
Har du en hona och en hane? Kliar sig Bitchen mycket?

1# Ja, Bitchen är en hona och Purple är en hane. :) Jag har aldrig sett henne klia sig faktiskt. De bor hos min mamma och pappa och har gjort det sedan förra sensommaren ungefär. Eftersom min sambo verkar vara allergisk mot dem. :/
Har du sett om Purple plockar fjädrar från Bitchen?

3# Nej, aldrig det heller faktiskt. De pussas bara.
Det finns något som heter "risig fjäderdräkt". Då händer det att det kan uppträda kala fläckar. Beror ofta på esidig kost, för lite, sol, ohyra eller tor luft. Uppträder det stora bara fläcker, vilket jag tycker det är, så bör man ringa en veterinär. Så mitt förslag är att du ringer en veterinär:) Ser inte så bra ut…
Vad brukar ni ge henne för mat?

5# Hon får undulatfoder från djurbutiken i stan. Samma foder som jag alltid gett mina fåglar. De brukar alltid vara fina och blanka i fjädrarna och har alltid varit välmåeende. Ibland burkar de få sallad, gurka och rivna morötter. Jag vet att sallad och gurka innehåller mycket vatten, men de älskar det och man behöver inte vräka på. :) Ett tag fick de även äggpulver, speciellt när Grimlock var sjuk och behövde det lilla extra. Har du tips på annan kost?
De ska ha tillgång till undulatblandning hela tiden (utan VAM). Vatten ska de också självklart ha hela tiden, byt morgon och kväll. Kalksten tycker jag är viktigt att ha, det är inte alla som har det. Sen så ska man 2-3 ggr i veckan ge frukt och grönt. Mina älskar också gurka men innehåller ju bara vatten och inge näring. Det är viktigt att de får i sig mycket näring och c-vitamin. Samma gäller sallad. Örter är mycket bra och ge, morötter (mycket vitaminrikt), grodade frön…..fruk..vindruvor, äpple, mina gillar även banan….

7# Kalksten har de faktiskt. Örter fick de massor av i somras. Persilja, dill, basilika mm. Hade så bra tillgång till det i sommarstugan. Där fick de även friska grenar med blad på i buren. Mycket populärt!
Ännu viktigare att de får färska örter på den här årstiden:)

Bitchen somnade in någon gång under dagen. Så nu är det bara Purple kvar. Vi får se hur han mår nu efter omständigheterna. Detta är hans andra kompis som går bort. :(
Usch vad hemskt:( Vet du vad det var och vad som hände…!? Stackarn…*kram*:)
Beklagar sorgen
Vila i frid Bitchen.
Vad sa veterinären att det var?
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

12# Denna gång så åkte jag aldrig till någon veterinär. Jag tror inte att de kunnat göra någonting. Orsaken till att jag inte lät henne somna in hos veterninären, var att hon hela tiden både åt och kvittrade och var så kärleksfull mot hanen, Purple. Trots omständigheterna så verkade hon må "bra". :/

11# Nej, det vet jag faktiskt inte. :( Det såg ut som att hon bara somnat in. Jag skulle tippa på att hon hade någon tumör, kanske i huvudet. Eftersom hon tappade så mycket fjädrar där… :(

Vad tråkigt, beklagar! Men hoppas det går bra nu med purple.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

15# Efter omständigheterna så verkar han må bra. Han äter och kvittrar. Vi flyttade ned Purple från "undulat"/datarummet till köket, där det är mer liv och rörelse och ja… det märks att han tycker att det är MYCKET roligare. Det ultimata vore dock att någon med en eller fler fåglar kunde ta hand om honom. Är inte så förtjust i att djur är ensamma!

16# Kan du inte försöka hitta en kompis till honom eller låna av någon uppfödare kanske? :(
Rest in peace Valkyrie!

17# Jo, det kan jag. Men det finns ett men… mamma och pappa har haft honom nu i snart ett år. Eller egentligen inte bara Purple. Från början var de tre. Sedan har två ramlat av pinnen. Grimlock hade varit sjuk ett halvår tidigare, fick antibiotika och blev frisk. Sedan tvärdog han bara. Sedan såg jag att Bitchen blev sjuk också. Det tog också ett tag, sedan ramlade hon också av pinnen. I alla fall så bor de som sagt hos min mamma och pappa. Detta för att min sambo verkar vara allergisk mot dem och då var det ingen höjdare att ha tre fåglar i sovrummet. Mamma och pappa vill inte ens ha fågel och har bara varit snälla som tagit hand om dem åt mig. Därför känner jag inte att jag kan köpa ännu en fågel. Även om jag vill. Skule så gärna vilja hitta ett nytt hem åt dem!
För kanske flera flera månader sedan så annonserade jag på blocket. Försökte sälja alla tre med den fina buren, det gick inte. Sedan blev Grimlock sjuk och då kände jag inte att jag kunde sälja dem. Eftersom jag inte visste varför han var sjuk och att han kunde dö. _Vilket han också gjorde. Efter allt med Bitchen så kändes det också dumt att ha en annons ute.

18# Ja det är jobbigt att behöva sälja och skaffa nya… Jag förstår dig :(
Rest in peace Valkyrie!