Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 2415 ggr
Sharkbait
0

Fågel som inte får äta?

För fem månader sedan så flög det in en undulat genom vårt vardagsrumsfönster, han var inte så vidare tam men vi tyckte han var söt och bestämde oss för att behålla honom då vi inte fick något svar på de lappar och annonser vi hade satt upp. Hanen som flög in genom vårat fönster var ganska tilltufsad och väldigt smal när kom till oss men allt eftersom veckorna gick så fick han mer hull och började se piggare ut. Ett par månader senare så fick han en flickvän och det var kärlek vid första ögonkastet, de putsade och matade varandra och var oskiljaktiga.

Nu hör till saken att jag har börjat lägga märke till att han fortfarande är väldigt smal och efter att ha suttit och tittat på fåglarna i några dagar så kan jag bara konstatera att det inte verkar som att honan låter honom äta trots att vi har matskålar på olika platser och hirskolvar uppsatta på olika ställen i buren. Så fort han sätter sig för att äta så hoppar hon upp till samma pinne/matskål och puttar bort honom och så fortsätter det tyvärr i all oändlighet. Kan någon förklara detta beteende? Finns det något jag kan göra?  Har funderat på att eventuellt ge bort honan och skaffa en hanundulat till istället eftersom an verkar rädd för honan jag har nu. Hjälp?!

Friida
0

Du kanske kunde prova att ha dem i olika burar ett tag, men att de ändå står bredvid varandra.Om du då ser att pojken går upp i vikt så kan du ju pröva att sätta ihop dem igen, skulle det då bli så att han går ner i vikt igen så  är det väl dags att sära på dem för gott.

Det är inte  så att honan är lite kraftigare än hanen så att han bara ser smal ut i jämförelse?

Linenbat
0

Vad är det för färg på undulaten som flög in? Bor ni i Stockholm nånstans? Min hade rymt i juli.

EmelieJolly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Linenbat? Flög din undulat bort juni/juli 2008 i stockholmstrakten nära östermalms ridskola? Jag och min kompis hittade en blå undulat med gulaktigt huvud i östermalms ridskolas ridhus. Vi gick dit en kväll och hade med oss bur, hirskolvar och annat gott för att locka ner den och tillslut var den så trött (eftersom den hade suttit där i kanske 2 dagar och bara levt på hästbajs) så att vi kunde få in den i buren. Vi satte upp lappar om det, men det var ingen som hörde av sig så hon fick bo hos min andra kompis, där hon fick en fågelkompis… Men tyvärr dog hon här om veckan :(

Tror du att det är din undulat? Jag kan lägga upp en bild på henne om du vill, hon ser dock väldigt sliten ut på bilden eftersom att det var den kvällen vi fångade in henne och hon hade smuts i ögonen och var jättetrött men hon blev frisk och pigg efter några dagar.