Undulatungar-tråd
Oj så fin!
Nawwwwww va gulligt:)
Skulle vilja ha ungar. Lägger de bara ägg om man har holk???
Jag har ingen holk men om jag skulle sätta in en, skullle de lägga ägg då? Kommer inte ihåg men jag har hört de någonstans:) Sen så har jag ju engelska undulater vilket är lite svårare om de ska lägga ägg eftersom det kan bli problem ibland.
Sö sött <3
Nej, man kan inte bara hänga in en holk - undulaterna måste vara väl förberedda inför häckning. Det är mycket att tänka på.
Här kan du läsa om häckning, olika artiklar finns i vänstermarginalen:
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Underbart söta
Hur förbereder ni era fåglar inför häckning? Vad gör ni? Berätta hur ni går till väga. Har inte alla kunskaper om detta, självklart så har jag vissa kunskaper men jag vill höra vad ni gör. 
Gärna någon som har engelska undulater eftersom jag har det
Hej! Jag har inga engelska undulater och har aldrig haft några heller. De jag har är vanliga. Så här gjorde jag i alla fall:
1) Jag såg till att de hade fått extra foder under en tid innan.
2) Sedan satte jag in paret i en annan stor bur utrustad med holk med spån.
3) Jag lät båda burarna med alla fåglar stå kvar i samma rum.
4) Efter ca. 2 veckor lades det första ägget, och sedan la hon sammanlagt 8 ägg med 2 dagars mellanrum.
5) Efter ca. 18 dagar kläckter det första ägget.
6) När alla ungarna kommit så blev det ganska smutsigt i holken med all spillning. Därför fick jag plocka ut ungarna och rengöra holken några gånger. Då la jag dem i en liten kartong utan lock under tiden.
Det blev till slut 6 ungar, ett ägg gick sönder i början och en unge dog när den var några dagar gammal.
Det blev två him.blå australbrokiga, en grön och tre him. blå.
Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se
Med vänlig hälsning,
Anna
Tack så hemskt mycket för svaret! Jag antar nog att det i stort sätt är samma sak som man gör med engelska. Har ingenaning om det är svårare att få ungar med engelska eller inte. De är ju större och kanske lite "otympligare" så jag antar det men det är olika från fågel till fågel. Många säger ju det. Skulle vara kul att få några ungar till sommaren som man kan sitta och pyssla med. Fårse vad som händer men förhoppningsviss så blir det som jag hoppas. Tänkte det kan vara bra och förbereda med kunskaper redan nu så man inte står där och inte vet vad man ska göra. Tack ännu en gång för svaret. Är mycket tacksam:)