Ensam undulat?
Hej,jag har en viktig fråga beroende min undulat .
Jag har en undulat hane som är 8 mån.
Jag måste gömma buren för honom när jag väl lyckats få
ut honom i rummet.
Är det dags att jag köper en partner till honom nu och är
risken att han inte är sällskaplig längre stor?
Jag vet inte riktigt men tycker du kan köpa en undulatkompis till honom (:
problemet med mina är att dem vägrar in i buren igen haha.
Absolut läge att köpa en kompis till honom 
Har du läst denna artikel?
http://undulatportalen.se/ensam.html
Kolla på blocket, det finns några ensamma stackare som söker nya hem, välj fåglar.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Jag tycker som de andra, skaffa en kompis åt honom 
Absolut han ska inte behöva vara ensam.
Det absolut bästa är att ha två stycken om man vill vara en bra djurvän som bryr sig om sitt djurs bästa. Men som sagt man kan aldrig tvinga någon. Det är ens eget beslut :)
Om man har tiden att hålla på med de mycket så är chansen mindre att de inte blir lika sällskapliga. Dvs om man har tiden så blir de naturligtvis sällskapliga, oftast, om man anstränger sig mycket och har tålamod.
Jag har en undulat som från början var ensam, den var också tam. Så bestämde jag mig ganska snabbt att köpa en kompis till honom. Då sa de att den som jag redan hade inte skulle bli lika tam efter att ha skaffat en till. Men det tyckte inte jag stämde. Min första fågel är lika tam och sällskaplig som den var före att jag skaffa en kompis till den. Men som sagt så är inte alla fåglar likadana, så beror det självklart hur ägaren är:)
Förstår därimot inte varför du måste gömma buren. Flyger den tillbaka direkt? Sen så ska man helst inte tvinga en fågel ut ur buren, och helst inte om det är för första gången. Om fågeln inte vill komma ut så får man helt enkelt låta luckan vara öppen och låta den få tiden att komma ut själv. Man Måste ha tålamod:) De är mitt tips. Den kommer med tiden vilja komma ut av sig själv. Om inte så får du locka upp den på ditt finger med något och sedan sätta honom på buren. Om du är nybörjare så har jag all förståelse:)
Lycka till:)
Jag vill bara påpeka att det inte är så att det är ens eget beslut om man ska hålla en undulat ensam eller inte. Så här står det i Jordbruksverkets djurskyddsregler L80:
1 § Burfåglar ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp.
Detta gäller inte om deras behov av att vara tillsammans med andra fåglar tillfredsställs genom kontakt med människor./slut citat
Det går inte att tillfredställa fåglarnas behov av artfränder genom människor.
Absolut, såklart man Ska ha två eller flera fåglar. Sen så är det ens eget ansvar. Jag har läst en del diskutioner kring just det där där den personen som skrev själva inlägget kände sig ganska nedrad och jag ville inte att det skulle hände.
Ville bara inte säga det så hårt:) Många kan uppfatta det som nedrande att någon sägar t.ex; det är djurplågeri att hålla en fågel ensam. Jag skulle i alla fall känna mig ganska ledsen om någon sa att jag plågar mitt djur. Okej det där kanske lätt lite hårt men jag tror du förstår vad jag menar. Jag hoppas i alla fall det:)
Jag har 8 fåglar varav en av dom är riktigt tam. Honom fick jag för ca 4 år sedan och då var han ensamfågel och mycket förälskad i sin förra ägare. Nu bor han med sina 7 undulatkompisar som de flesta inte är något tama över huvud taget, Egon är dock precis lika tam som han var när jag fick honom
Så att skaffa en kompis till en redan tam undulat behöver inte alls betyda att den första blir "vild" igen, det viktiga är att man fortsätter hålla på med den som innan:)
Okej, nu ska jag utan tvekan köpa en till. men kan jag placera dom tillsammans på en gång eller?
Det är ju det här med karantän. Nu minns jag inte på rak arm hur lång karantän veterinärerna rekommenderar, det beror bl a på om man tar en undulat som levt ensam länge. Minst 4 veckor tror jag det är.
Jag har gjort lite olika med karantän. Är det en unge eller en fågel med självskadebeteende så har jag skippat karantänen. För mig har det berott mycket på hur fågeln reagerar i karantänen hur lång den har fått bli.
Så här skriver Loppan på undulatportalen:
Efter att ha ängnat mig åt en massa efterforskningar på nätet har jag hittat följande sjukdomar som smittar mellan fåglar:
Trichomoniasis Upp till 1 år eller längre Parasit
Giardia okänt Parasit
Näbb och fotskabb 3 veckor Parasit
Röda fågellöss ingen Parasit
PBFD 32-80 dagar virus
Polyomaviruset Kan smitta upp till 7 månader Virus
Papegojsjukan 3 dagar till flera år infektion
fågeltuberkulos Upp till flera år infektion
Om jag förstått saken rätt så skulle Egon (eller iaf något av hans syskon) dött om han varit drabbad av PBDF-viruset. De sjukdommar som har en inkubationstid på 7 månader eller längre är ointressanta för så länge är det inte aktuellt att hålla honom i karantän. Som jag ser det borde det räcka med 3 veckor.
Vet någon om jag missat någon sjukdom?/SLUT CITAT