Föräldrarna slutar mata - vad gör jag?
Hej,
Mina undulater har fått fem kullar. I förra kullen och denna blev det bara en unge. Och mitt problem är att föräldrarna när ungen är ca 3 veckor börja boa igen. Nu har honan sparkat ut ungen som är 3 1/2 vecka och ingen av dem verkar vara det minsat intresserad av att mata den eftersom ett ägg till redan är lagt. Förra ungen dog och jag börjar befara att denna också gör det för jag kan inte få den att äta - är det någon som har något tips vad jag kan ge den och hur jag kan göra??? Och vad ska jag göra för att få föräldrarna att börja boa igen??
Hej, jag har ingen erfarenhet av uppfödning, men på undulatportalens forum finns kunniga uppfödare som du kan få hjälp av.
klicka på forum
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Tråkigt att dina fåglar slänger ut sin unge. Din unge är runt 25 dygn om jag räknat rätt och skulle behöva vård av sina föräldrar några veckor till. Men eftersom föräldrarna inte bryr sig om ungen längre tycker jag det är bäst att sätta ungen i en egen bur och handmata, föräldrarna kanske annars ser ungen som ett hot mot sina nya och kan till och med döda ungen. Handuppmatningsfoder och doseringssprutor finns att skicka efter här. Dock tar det flera dagar innan man får hem sakerna och då kanske det är försent.
Mitt tips är att du kikar in på undulatportalen och skriver en tråd i forumets underrubrik avel. På undulatportalen finns flera väldigt duktiga uppfödare som säkert kan hjälpa dig med tips&råd.
Ta bort holken, dessa föräldrar är inte lämpliga att häcka. Det kommer troligen bli likadant med eventuella framtida ungar. Det finns även stor risk för värpnöd hos honan om hon lägger ägg hela tiden.
Hoppas allt går bra med den lilla ungen!
Mvh
Caroline