Undulater iFokus

Undulater

Etikett: burar-voljärer-inredning
Läst 2860 ggr
Nanna70
0

UNDERSÖKNING: Sand eller inte sand i burbotten?

Eftersom rådet man ofta får i olika djuraffärer är att man måste ha grovkornig fågelsand på burbotten, så tänkte jag fråga alla er här:

Har ni:

1) Sand

2) Tidningspapper

3) Al/Cedar-spån el.dyl.

4) Annat

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

MimmiH
0

I karantänburen endast papper.

I voljären papper men sedan jag fått en fågel som inte kan flyga så har jag halm ovanför papperet.

Jag brukar ofta lägga ner det torkade gräset med frövippor på burbotten när de ätit upp fröna.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

MimmiH
0

Självklart inte sand till papegojor, jag följer fågelkunniga veterinärers råd att inte ha sand till papegojor:

Följande text är hämtad från Djurkliniken Roslagstulls skötselråd för papegoja http://www.djurklinikenroslagstull.se/page41.htm:

Underlaget på burbottnen kan utgöras av tidningspapper eller pappershanddukar. Detta är då lätt att byta ut dagligen. Tidigare rekommenderades alltid att fågelburens underlag skulle utgöras av sand, så att fågeln skulle kunna picka i sig sandkorn för att hjälpa matsmältningen. Vi vet numera att papegojfåglar, till skillnad från hönsfåglar, inte behöver sand för matsmältningen, utan det kan tvärtom ofta utgöra en risk för sandinpackning i magsäck eller tarm.

drutten2
0

Jag har tidningspapper… funkar jättebra.Glad

Starfall
0

Jag använder tidningspapper som burunderlag, jättebra och dessutom är det billigt + att det är ofarligt för fåglarna.

Nanna70
0

Själv använder jag tidningspapper eller som nu cedarspån. Detta eftersom vi råkade ha det hemma (avsett till hamstern).

Förra gången vi hade undulater däremot så litade jag på zooinnehavarna som rekommenderade sand.

Då hade jag ännu inte hittat den här förträffliga sida!Glad

Med vänlig hälsning,

Anna

kaka1234567
0

vad menar du med här har ni skulle de va något där under ???

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Nanna70
0

Jo, det kom visst inte med, sorry! Det skulle stå:

Har ni:

1) Sand

2) Tidningspapper

3) Al/Cedar-spån el.dyl.

4) Annat

Med vänlig hälsning,

Anna

kaka1234567
0

Ja ha ok men de är inte dit fel de kunde varigt någon slags bugg.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Miza
0

Varför pickar undulaten sand även det är farligt?

Miza
0

Sandpapper och blir mer ovanligar i affärena eftersom fågelägarna har mycket mer erfarenhet. Det blir faktiskt billigare om man bara lägger vanligt tidningspapper. Är det inte spilningen som gör att undulaten får gång med matsmältningen? eller har jag fel?

MimmiH
0

Jag vet inte hur det är med undulater, men med sköldpaddor är det så att om de äter av sanden/jorden så kan det bero på brist på mineraler, parasiter, brist på fibrer i födan.

Jag kan tänka mig att det här med mineralbrist stämmer för undulater.

Man bör ha jodsten, sepiaskal och ge ett bra kosttillskott till undulater och självklart en bra kost.

Att de pickar av sanden kan också bero på att det finns snäckskal i den och snäckskal är inte farligt, men då kan man hellre köpa enbart snäckskal.

Starfall
0

#7 Konstigt, det där stod med då jag svarade i tråden. Hur som helst kopierade jag in det igen så nu ska det ligga där :)