Undulater iFokus

Undulater

Etikett: burar-voljärer-inredning
Läst 2697 ggr
Nanna70
0

Olika proffsiga zooinnehavare?

Jag har märkt att man får väldigt olika svar från olika djuraffärer.

På ett ställe t ex. skulle man inte ha tidningspapper under bursanden. På err annat ställe skulle man inte ha sand på botten alls.

På ett ställe sålde de väldigt små burar tyckte jag. När jag frågade om det, sa hon bara att sånt ska vara kollat och godkänt när burarna köptes in.

Jag vet inte vad man ska tro på längre.

Vad har ni andra här för erfarenheter?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Starfall
0

Jag tror att kunskapen är olika stor i olika djuraffärer. Jag har sett några butiker där man säljer olagliga burar och inte alls har så stor kunskap om djur som jag tycker behövs för att ha djuraffär. I vissa andra fall tror jag kunskapen finns men att djuren endast ses som prylar och att de inte tar hänsyn till burstorlekar, tyvärr. I en djuraffär satt det jättemånga undulater i en alldeles för trång bur. De såg väldigt olyckliga ut de stackars små fåglarna, kunde inte flyga då utrymmet var så begränsat.

Sand ska man inte ha till undulater. Förr använde man alltid detta till undulater för att man trodde det skulle hjälpa matsmältningen bland annat, men sand kan rent sagt vara livsfarligt. Det kan fastna i krävan samt magen och då kan det gå riktigt illa för fågeln. Då är det bättre att använda tidningspapper som bottenmaterial. Förr var trycksvärtan giftig men numer används endast trycksvärta som inte är giftig. Därför kan man använda detta till fåglarna. Vissa använder spån eller halm till sina undulater, detta har jag dock ingen erfarenhet av då jag aldrig provat. Jag använder tidningspapper och tycker det fungerar jättebra! =)

Nanna70
0

Ska man alltså inte ha sand överhuvudtaget, inte i skål heller?

Hur är det med snäckskal eller kross, behövs det?

Med vänlig hälsning,

Anna

Starfall
0

#2 Snäckskal innehåller kalk vilket är ett bra fodertillskott. Helst bör man ge kalk som flytande preparat som man blandar i tex groddade frön. Krossade snäckskal kan man också ge, det finns att köpa på de flesta djuraffärer. Man får dock se till att man inte överdoserar kalktillskott. Sedan får man också tänka på att kroppen inte kan ta upp kalciumet i kalket om fågeln har D-vitaminbrist. D-vitamin hjälper nämligen kroppen att ta upp kalcium. Fågeln får D-vitamin genom solljus eller genom en UV-lampa. Har fågeln varken Uv-lampa eller tillgång till soljus måste man ge tillskott av vitamin D för att fågeln ska kunna ta upp kalcium. Mest tillskott av kalcium kräver honor när de producerar ägg samt då undulaten växer upp. Vid kalciumbrist kan skelettet bli missbildat och nervbanorna påverkade.

Nej, sand ska man inte ha till undulater över huvud taget. :)

Nanna70
0

Tack!

Det är ju väldigt konstigt då att i alla böcker jag har läst om undulater står det att man ska ha sand så de kan picka i sig det.

I djuraffärerna likaså. Kan dem inte sin sak eller? Blir mörkrädd!

Med vänlig hälsning,

Anna

Starfall
0

#4 Djurböcker är ofta föråldrade i sin fakta och jag tycker därför det är bättre med tillförlitliga källor på nätet som är uppfödare och experter på undulater. De har stor koll på vad som forskas fram. Tex att man förr trodde sand var bra för undulater grundades mest på att man gav sand till höns som skulle hjälpa till i deras matsmältning. Jag är ingen expert på undulater men jag lyssnar på de som är experter :)
Djuraffärer är inte alltid så mån om djuren att de lägger någon större vikt vid att rekommendera det som är bra för just det djuret man letar tillbehör till. Frågar man om vad man behöver köpa till en undulat kommer de troligen säga bland annat sand. De vill ju sälja så mycket som möjligt! Sedan burstorlekarna, hade alla djuraffärsägare kunnat L80 lagen om hållande av sällskapsdjur och varit mån om djurens bästa hade de inte sålt för små burar. Sedan detta med könsbestämning av ett djur. Det är långt ifrån alla djuraffärsägare som kan se skillnad på hona och hane när man köper ett djur. Nu menar jag absolut inte att alla djuraffärer säljer för små burar och har allmänt dålig kunskap, jag skriver bara några exempel på att de i djuraffärer inte alltid har tillräcklig kunskap om djurens bästa. Det är tyvärr många som bara vill sälja så mycket som möjligt och tjäna pengar. Och det är synd tycker jag.

Jag har aldrig använt sand till mina undulater och de mår jättebra ändå:) Det viktiga i kosten är att man har ett bra foder, omväxlande grönt samt vitamintillskott då det behövs:)

MimmiH
0

Fågelveterinärer avråder från sand till papegojor då den kan ansamlas i krävan och tarmar och orsaka skador o i värsta fall fågelns död. Papegojor behöver inte sand för matsmältningen, de skalar ju sina fröer - hönor exvis behöver sand.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Nanna70
0

OK, men då har jag köpt sk. fågelsand helt i onödan, och inget kvitto kvar.

Man känner sig ju lurad när zooinnehavare gör så!Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning,

Anna

Starfall
0

#7 Fågelsand kan man även använda för att blanda ut blomjord med, vissa växter mår jättebra med sandblandad jord. Endel växter, tex kaktusar, måste ha sand i sin jord. Så det är ett tips om du även har krukväxter:)

kaka1234567
0

Jag litar alldrig på djurafärer de är bara ljug och skit .

de säljer alldrig en ändaste laglig bur  vare sig till kanin undulat,marsvin mm.

På alla djur affärer jag varit på har de alldrig haft någon laglig bur vare sig till kanin ,marsvin undulat mm.Man kan fråga om de är lagliga mot men de säger alltid ja för de vill sälja och ljuger om nästan alting.ja skulle köpa en kanin bur där medan en kompis skulle köpa en undulat bur.Vi frågade och de sa ja visst är de lagliga allihopp.Men vi tor me oss mot band och mäte.alla burar va för små .Vi ville gå iväg men blev stopade o fick oss ett svar har ni bästemt er ??

Vi sa aldrig attvi köper en bur hoss er alla är ju olagliga motten stämer inte de är för lite.Och då sa de ingenting.

Akta dig för djur afärer.

Ring till en uppfödare och fråga om du kan köpa bur av dem.Om du nu ska ha en bur nån gong.och fråga mott och sådant .Och annan fackta du behöver de vett bätre en vad någon djur afär ivärlden.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Starfall
0

#9 Jag har köpt min undulatbur hos en djuraffär i den affärskedja du nämnde (redigerade bort namnet i ditt inlägg då vi inte ska hänga ut en viss butik/kedja här) och den buren är laglig :) 95 cm lång, 70 cm hög och 50 cm djup. Så den buren är laglig och köpt på en djuraffär där de har lite större burar än många andra butiker. Så även om många djuraffärer endast vill sälja sina produkter så finns det även guldkorn som bryr sig om djurens bästa, inte bara sina inkomster:)

[Grabbarna-A]
0

I dom djuraffärer jag varit i (runt om i Stockholm) så har flera av dom t.o.m lappar uppsatta med dagens lagliga mått på burar!

Alla butiker är inte skit. Det är nog så att en del är duktiga på just de/dem djuren och en del vet lite mindre om fler sorters djur i stället.

kaka1234567
0

Så kalrt kan de finnas lagliga burar bara att de flästa jag varigt på har antingen haft en laglig bur i en liten mengd1-3 st eller djuraffärer som inté haft några lagliga burar.Visst finns de de är självklart men oftast ha re sådana i mindre mängd och brukar rekomendera fel burar.De har alla jag känner som äger fågel fott fel bur och i slut ändan är de fel mot.De säger att den är laglig men oftast inte.

Jag tycker man inte ska dölja saningen genom att radiskera bort namnet på djur afären då man ändast varnar folk och hjälper de.jag smuts kastar inte bara säger till follk att de vet de och kanske frågar ordenkligt och tar mot på den buren de hade tänkt sig att köpa.Jag har själv faktiskt lyckan att köpa 2 lagliga burar till mina djur.Så jag skriver namnet på dena äfer igen om de är ok för dig starfall!!!

_Mvh kaka
_

Starfall
0

#12 Det står inget i skrivreglerna för undulater.ifokus om att skriva namnet på en varukedja i varnande syfte. Däremot tycker jag det är helt onödigt att skriva namnet på djuraffärskedjan. Just den kedjan vet jag har även lagliga burar. De djuraffärer jag tror är värst är nog av de fristående djuraffärer öppnade av privatpersoner med djurkunskapsnivå 0. Var inne i en sådan djuraffär för några år sedan och jag ville bara börja gråta och springa därifrån.
Jag tycker att man som köpare ska läsa på om L80 samt lära sig massa viktigt om djuret innan de går och ska handla. Man blir ju inte direkt påtvingad att köpa en bur i djuraffär och därför har man ju möjligheten att välja om man ska köpa någon bur där eller inte. Tänk om alla som ska köpa bur var riktigt pålästa om L80 lagen och hade tillräcklig kunskap om djur, ja då skulle ingen köpa de olagliga burar som finns i butikerna. Det som inte säljer tar inte heller försäljarna hem.

Jag tycker fortfarande inte det är ok att skriva namnet på varukedjan.

MimmiH
0

Kaka, det är inte olagligt att sälja olagliga burar tyvärr. Nästan alla zooaffärer gör det, det är köparens ansvar som Starfall skriver attt känna till lagarna tyvärr :(  Det är olagligt för zooaffärerna att sälja en olaglig bur tillsammans med en fågel, men att sälja en olaglig bur separat är inte olagligt.

Jag vet EN zooaffär som bara säljer lagliga burar för  vanliga undulater, det är fd Djurriket i Helsingborg, nu har de bytt namn till Arken. Jag tror att det finns regler på internet om förtal av tredje person/företag, så är det på alla andra forum jag är med på, annars kan den som har sajten bli polisanmäld, så det är bäst att inte skriva ut namn. Däremot är det bra att tipsa om de som är BRA så att de får gratis reklam och folk handlar där mer.

Djurbiten och zoosajten på nätet säljer också bara lagliga burar för vanliga undulater. Heder åt dem :D

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

kaka1234567
0

Aja ok men tycker synd om den som får köpa en olaglig bur.Alla kan inte va på lästa tyvär därför bör man skriva ute men om du inte vill så aja.Men jag skriver inte deta för att djurägarna ska veta om vad som gäller utan fördjurets skull.

De är ok att vissa fåglar(djur) få bo i för små burar utan att ägaren är medveten omde.Av att ingen hade sagt till dem så de kunnde fixa deta problem.De är antagligen ok SkrikandesGråter Stakars djur Gråter

_Mvh kaka
_