OT Skadad sädesärla
Nu vet jag att jag är på fel forum men ni fågelfolk borde vara mer inbitna än vad jag är i skadade fåglar. :)
Det var så här att jag fann en sädesärla (unge, inte bäbis) på fotbollsplanen i morse och tog hem den för att försöka hjälpa den på något sätt. Den kunde inte flyga ordentligt då så jag fick hjälp av grannarna.
Just nu sitter h*n i en bur med vatten och vilar. Jag läste att man skulle låta den vila i ungefär 1-2h för att sedan se om den mår bättre.
Men vi försökte förut och den kan flyga, så vingarna är okej. Det är nog benen, för längst upp på vänstra benet innan fjädrarna börjar så är det lite blod tror jag. Det är svårt att se.
Men vad råder ni mig till att göra? Det finns många katter här omkring så jag tror inte att den klarar sig så länge om jag släpper ut den.
Tacksam för svar!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Det bästa vore väl om ni kan släppa ut den i ett område där det inte finns katter - sädesärlorna har väldigt svårt att klara sig i områden där det finns katt eftersom de är så mycket på marken.
För ett lämpligt område att släppa ut sädessärlan kanske ni kan få råd av någon ornitologisk förening?
Annars kanske KFV kan ge råd:
Lycka till!
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

#1 Tack för ditt svar!
Sädesärlan vi har här nu är väldigt pigg när den får komma ut. Har stor apptit och kan skutta och flyga en bit. Men om man lämnar den så ligger den bara där i gräset utan att göra något. Vi lät den även flyga bort till några andra sädesärlor, men den låg fortfarande bara där och gjorde inget.
Vet inte vad vi ska ta oss till, så vi tog in den igen och hoppas på att tiden läker alla sår.
Ska titta in på länkarna och se vad jag kan göra.
Tack
//BrightGloria
- Hemsida
Håller tummarna för att den lille blir frisk snart! <3

Tyvärr klarade den sig inte.
Men det var nog bäst så, jag tror inte att den hade levt särskilt länge om jag lämnat den.
Men tack för svaren!
//BrightGloria
- Hemsida