Minsta mått på bur!!!
Tittade på bilder på era burar och såg då att flera verkade ha väldigt små burar…
Därför klistrar jag in en länk på MINIMIMÅTT enligt lagen. Så vet man inför nästa burköp iallafall!

Vem är det du syftar på om man får fråga???
Vilka syftar du på? De kanske kan överväga att byta då… ^^ Det står i en artikel vad buren minst ska ha för storlek, har de det så ska det väl inte vara några problem.

Jag tänkte på samma sak måste jag säga. Jag gillar L80 det är en bra lag även om den lämnar mycket att önska.
Burstorleken beror väl lite på hur mkt och hur länge dom är instängda samt hur många dom är i buren
. Nu har ju min Fegis en ganska bra storlek på sin bur men om han hade haft en mindre bur så tycker inte jag att det hade gjort ngt eftersom den alltid är öppen
. Förhoppningsvis märker man på sina fåglar om dom mår bra eller inte i sin bur/burar.

Nej lagen gäller oavsett hur länge de är i buren, vilket egentligen är dumt eftersom jag tycker de borde ha en bra mycket större bur en fjuttiga 70x45x60 cm och de är instängda flera timmar per dag.
Den bör såklart inte följas bara för att det är lag på det utan främst för fåglarnas skull.

#5 kan du inte lägga in en bild på din bur så vi får se hur den ser ut?? för skoj skull!!!

Jag har ingen bur. Men är du intresserad av inredningen i rummet finns det bilder här:
http://kraxarna.blogspot.com/search/label/inredning
:)

Jag vill inte peka ut någon, men när jag tittat runt på era fina fåglar så är det uppenbart att det finns många små burar…. Så det var mer som en upplysning om lagen, och att man vid nästa burköp köper större - laglig bur..
och som Dezdemona skriver så är 70cm långt inte mycket heller..speciellt om det är massa leksaker i buren…. När jag hade fåglar så byggde jag en inomhusvoliere, 2m lång, 1m hög och 60cm djup, det var bra för dem, tyvärr har jag inga bilder på den då min förra dator krachade, och jag har inte kvar några fåglar längre då en av mina katter fick smak på fågel 
Men vad jag saknar fåglar!!!! Därför kikar jag in här ibland och tittar.
Jag kan villigt erkänna att min bur är lite för liten, men just nu så har jag snart pengar så att jag kan köpa en stooor bur för en 1.000 lapp, men jag har ju två burar som jag använder, och dom är ute och flyger hela dagarna, satt….
Tycker att det är bra att du tar upp detta Friida, många bryr sej inte egentligen, men jag själv sparar till en ny bur och egentligen så trivs dom i sin bur, älskar att spegla sej.
Günter sover ensam i den andra buren medans de andra två sover i den andra, fast om dagarna så får dom flyga in och ut in i nån av burarna.
Fåglar ska kunna flyga inne i buren också, så att dom ska kunna bre ut vingarna och flyga till nästa pinne, så stor ska en riktig bur vara.
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#7 Jag gillade verkligen din inredning! Vart äter dom och sånt? :)
Badar? och dricker vatten? :P

tack :)
De har ingen direkt bestämd plats för maten, jag gömmer den här och där i fodergömmor av olika slag så de får leta.
När de får groddar med vitaminpulver eller Guardian Angel ställer jag en skålen på ett bord bredvid en av deras lekplatser.
Gräs/örter/grönsaker/frukter och sånt hänger jag upp i något av deras träd.
#11 Har dina undulater ett eget rum eller flyger dom runt i huset? Sovrummet?
Smart att "gömma" maten så att dom får leta lite, och inte allt serverat på ett "silverfat" Då lär dom ju sej lite om instinker och sånt ;)

#12 de har ett rum på ca 30 kvm. Jag önskar jag hade en utevoljär i anslutning till rummet men inget sånt än tyvärr.
Dock tror jag inte de lär sig som instinkter då det är något de i högsta grad har kvar. Mycket mer än vad tex hundar har idag.
Dock vet jag vad du menar :)
#13 Nej men jag tror att det är kul frö dem att leta maten, det skulle jag tycka! :) Tyvärr så kan jag själv inte gömma maten och sånt eftersom dom ändå bara sitter på ett och samma stället, och har ingenstans att gömma den ;)

Det man också bör tänka på med burar till Undulater är att Undulater tycker om att flyga mycket & långt i det vilda, Så en bur bör vara större på längden än att man har en hög smal bur, fåglarna flyger ju inte upp & ner, dom flyger framåt..
# 9 Jag köpte min bur på Blocket för 500:-,
den är 100x55x85 cm.
Håll utkik så kan du få en betydligt billigare.
#14 Men om du placerar ut maten i gömmor en bit bort, så kommer de instinktivt att börja leta.
När jag hämtade min undulat Egon satt han i en bur som var 25 lång och 15 bred. Jag blev helt chockad när jag såg detta. Men hon som ägde honom då berättade att han bara åt och drack därinne. Han var aldrig där annars. Sedan han kom hem till mig har jag buren i förrådet, den kan vara bra som transortbur om någon fågel måste till veterinären eller så. Han fick direkt flytta in i en bur som var 90x75x55, alltså mycket större. Han uppskattar den, men allra gladast är han när han får flyga fritt såklart;)
Oj stackars liten, spelar ju ingen roll….
det är ju grymt att ha en sådan minimalisk bur… så fint att han får bo så stort nu.
#18 Jo jag håller med. Men det hade varit mycket värre om han hållits instängd i buren vilket han inte var. Men jag håller med, det hade varit bättre om ägaren haft en större bur även om han aldrig var i den. Ja, det känns jättebra att ha honom i en större bur nu:) Och snart ska jag bygga en voljär som ska bli 2 meter lång, 2 meter hög och 1 meter djup. Helst ännu större, ska försöka frigöra så mycket utrymme i mitt rum så den kan bli så stor som möjligt:)
Ooj vilket lyxpalats!