Näbben växer & växer
Hej!
Näbben på en av mina undulater har senaste tiden vuxit väldigt mycket, jag har redan fått klippa den 2 gånger. Vad kan detta bero på? Mina andra undulaters näbbar är som de ska, fina och inte för långa.
Tacksam för svar!
Kramar/carro

Är fågeln äldre? Har dom nåt att gnaga på? (grenar av sälg, blåbärsris, kalksten tex)
vissa kan ju näbben växa på sådär, men är nog inte så vanligt. Själv har jag haft en gammal hane för många år sen, som näbben ville bli lite för lång på. Men det är den enda av alla undulater jag haft.
Miramis är 1½ år gammal, och fåglarna har grenar i buren att gnaga på.
Jag förstår helt enkelt inte. Vet inte vad jag ska göra.

Då är det säkert nåt ärftligt! Inte så mycket att göra annat än att du måste klippa näbben med jämna mellanrum.. Jag vet inte om det kanske vore idé att ringa nån veterinär o fråga? Kanske dom kan ha nåt råd att ge?
Tråkigt att det blev så, när din undulat är så ung oxå!..
Miramis är född här, och hans föräldrar har/hade aldrig några problem med sina näbbar. Men det kan ju hoppa över någon generation också. Hans syster har heller inga problem. Jag tror jag ska ringa till veterinören och fråga snart, känns som en bra idé. Tack för dina svar:)
Kramar/carro

Skriv gärna o berätta vad vet svarar efter du har ringt. Tror nog att det kan ligga i generna även fast inte föräldrarna har problem. tråkigt iaf när det blir så där.. men det ska nog funka när du klipper näbben ändå.
Har själv samma problem med en av mina undulater. Det är en hona på 4 år där näbben helt plötsligt var för lång. Trots grenar mm att gnaga på. Var i väg o klippte men de klippte väldigt lite så nu är den för lång igen.
Tja jag har hört om sådant och ibland blir det så bara. Under en period växer den jättemycket och klippning är ett måste.
Men sådant har jag hört kan försvinna men tills dess får man klippa och hålla efter.
Jag tycker bara det är lite konstigt. Jag har haft olika undulater i över 40 år och aldrig varit med om detta. Men det är ju bara att åka o klippa.

Sigges näbb växer också !!! Våran undulats kompis, som pratar !! De klipper näbben , emellanåt !!
Nu har det gått ett tag sedan jag behövde klippa näbben sist, kanske börjar näbben att växa i sin normala takt igen. Hoppas det är så! =)