Vaxhuden "lossnar"?
Hej! Jag har en hona med väldigt mörkbrun vaxhud. För flera månader sedan såg det ut som att vaxhuden var på väg att "lossna", den var liksom lite skrumpen och lossnade i kanterna…? Jag trodde det var kvalster men bilderna och beskrivningarna på internet motsvarade inte alls hennes symtom! Sedan verkade det gå över eller vad man ska säga… Hennes vaxhud var fortfarande väldigt mörk men den lossnade inte liksom.
Nu har det hänt igen!! Det ser ut som att den är lite skorpig och torr. Och under de "lossade" bitarna så är det ljust.
Vad är det?? är det normalt? ömsar de, typ? eller är det svamp, kvalster?
Det bästa är att ringa till veterinären och fråga. Det kostar inget. Testa att ringa till Roslagstull.
Kan de inte vara lite skrovliga, men de ska väl inte tappa bitar iallafall.
Alltså egentligen har jag aldrig sett den lossna, men det ser ut som att den ska göra det hela tiden.. Plus att den ibland ser "ny" ut på vissa ställen, som att en liten bit lossnat och det var ny vaxhud under.. som om hon ömsade liksom.
#3 Ja men då är det nog så, de gnuggar ju emot saker som tex sittpinnarna, och jag har som slipkorn på en del (sätter på rör på en pinne)vet ej vad de heter.
Då kan nog vaxhuden också se lite flagig ut. Annars kan du ju höra med zoo eller en veterinär.
Kram Jile
Slipkorn? inte sandpapper väl, det är jättedåligt..
japp hon är rätt vild, gnuggar och biter och klättrar..
#5 Ja det är kanske som sandpapper fast som rör som man trär på pinnen. På zoo sa de att det är bra för att vässa näbbarna på..men,men
Tyvärr vet anställda i djuraffärer inte särskilt mycket. Sandpapper och sandpappersrullar är inte bra eftersom att fåglarna kan repa näbbarna och få i sig klister-rester. För att näbb och klor ska hållas i trim ska det finnas naturgrenar i olika tjocklek (billigare än sandpapper, bara gå ut och leta, se till att det inte är giftigt bara). Dessa grenar tuggar de även på. Lite hårdare grönsaker och eventuellt en kalksten eller sepiaskal hindrar också näbben för att bli förväxt.
Ledsen att det blev lite OT, men är så sur på alla djuraffärer som säljer saker som faktiskt inte är bra för djuren.
#7 Javisst är de så att det är mkt som inte är bra. Bra att få veta om dessa rör får ta bort dem. Har äppelgren inne från äppelträdet som de drar på. Just nu har min hane Hugo jordgubbsrött i fjädrarna runt näbben efter han smaskat på jordgubbe :-)
Sepiaskal har jag inne i buren.

Sandpappersrör att sätta på sittpinnarna är INTE bra! Det skaver sönder fötterna på dom stackarst fåglarna.. Om man vill ha pinnar som slipar klor -och som dom oxå kan slipa näbben på- då finns det cementpinnar att köpa på djuraffären. Dom är oftast släta på ena sidan, den ska vara uppåt så då sliter det inte på fötterna. Jättebra pinnar!! Har själv såna till mina.
Vaxhuden kan vara lite skrovlig på honorna ibland.
#9 Vaxhuden kan vara lite skrovlig på honorna ibland.
OK tack då behöver jag inte oroa mej.

Har för mig att det handlar om att visa att "Nu är jag redo för ungar!!"
hehe Så desto brunare o skrovligare vaxhuden är, desto mera redo är honan för äggläggning. Det är iaf vad jag har hört, om det är sant eller en myt är jag inte hundra på, men tror det ska vara sant. :)

Vår nissan tappar lite brun "tjosan" från näbben emellanåt.