Undulater iFokus

Undulater

Etikettövrigt
Läst 3403 ggr
Lojkan
0

Undulatfunderingar :)

Hej alla undulat vänner!

För exakt en vecka sedan skaffade jag en liten polare vid namn Yoshi. Det går bra med honom och jag kan (ibland) få han att äta ur handen. Jag hade egentligen tänkt vänta tills han är helt handtam innan jag skaffar en bästis, men jag tror inte jag vill vänta längre då mitt hjärta gör ont när jag hör han ropa på någon som inte finns. Plus att jag tror faktiskt det kommer vara roligare att göra två (lyckliga) fåglar tama istället. Och då kommer vi till mina funderingar!

Det är såhär att jag vill att han (de) ska vara ute i vardagsrummet med oss, och jag har för tillfället lyckats få Yoshi att flyga ut en gång men det var inte den trevligaste upplevelsen. För det första så är han inte handtam nog så att jag kan få han att sitta på fingret. Inte heller tam nog att han tyr sig till mig och kommer till mig. Han flög runt som en dåre och krockade in i varenda vägg som fanns. Han fick tillslut in lite rytm men då hittade han inte tillbaka till buren. Så han satt i bokhyllan, och det sista jag ville göra var att grabba tag i han med en svettig hand och förstöra hela processen. Så jag fick lyfta hela buren upp till han (inte den lättaste, haha) och då hoppade han allt glatt in. Medans jag återhämtade mig från ett flertal hjärtinfarkter.;) Så mina funderingar lyder:

Om man släpper ut dem tillsammans (tänkte skaffa en vän idag) när de inte är helt handtama, kommer de tillslut hitta tillbaka till buren?

Eller, Ska man låta de små sitta i buren någon vecka eller två och lära känna varandra och omgivningen innan man släpper ut dem? Deras muskler förtvinar väl inte hoppas jag? :o

Är det vanligt att de kraschar in i grejer första gångerna? För det var inte det roligaste när man hörde små  kraschar lite överallt. (jag blundade i förtvivlan såklart ;)) Och då hade han ändå valt att hoppa ut själv, den lilla modiga tuppen. =)

Finns det något tips, eller någon med samma erfarenhet om hur man får in dem igen första gångerna? Vill ju så gärna att de små liven ska få sträcka på vingarna, med minsta möjliga olycksrisk!

Det hade varit super trevligt att få lite svar eller historier  om egna metoder som har fungerat. =)

Ta hand om er vänner! MVH Louise och lilla Yoshi

[AuntLobster]
0

Hej! precis som människor lär sig gå så lär sig undulater flyga. Jag var som du vettskrämd i början men de lärde sig snabbt och nuförtiden hinner jag knappt se dem när de svischar förbi.
Håll honom under uppsikt och se till att det inte finns uppenbara ställen han kan skada sig på, varma spisplattor och dylikt.

Min hane satt ensam i en månad, egentligen mer än vad jag tänkt mig, men jag var kräsen med vilken undulatkompis han skulle få. Till slut hittade jag en och tog med hem.

Båda mina var köpta som ungar, som din (?)
De kan flyga fritt utan att de är handtama, men det blir lättare att få in dem i buren etc.
I början när mina dunbollar skulle ut och flyga så tog jag dem alltid ut på handen. När sedan flygturen var klar (och mina hjärtinfakter) försökte jag få upp dem på handen igen och gå tillbaks till buren. Detta kräver tålamod då de ibland gärna flyger iväg precis när man kommit fram till buren.

Såsmåningom började jag ha buren ständigt öppen. Jag tog fortfarande in dem på handen men lät dem alltså oftast hitta ut själva. Och en dag när jag kom för att ta in dem satt de redan där inne!
De tycker det är roligt att vara utanför buren, men ser buren som en trygghet. Mina fåglar kunde känna sig hungriga och flög till buren och försökte lista ut hur man kom in (det går visst inte att äta ur matskålen genom gallret)

Det var bra att du inte tog Yoshi i händerna när du skulle få in honom i buren. Det är lätt att man blir väldigt irriterad på dem, men det kommer absolut inte hjälpa. Jag har gjort misstaget och det tog ett tag innan de litade på mina händer igen. Bäst att låta bli, alltså. Ta dem PÅ handen inte I handen.

Fick du svar på det du ville?

Påven & Doris.

Lojkan
0

Hej! tack så jätte mycket för dina svar =)

Problemet med mina små fjun är att de VERKLIGEN inte är handtama än. De kommer inte hoppa på handen i det första taget. Borde jag ändå släppa ut dem ? Och be till gudarna att de hittar igen? Oh, det är så svårt =) Plus att den nya är verkligen inte intresserad av mig, tvärtom! Han kan man knappt byta vatten på :S Men de måste ju fortfarande ut och flyga. De kanske kan lista ut burens läge så som dina fåglar gjorde?  Plus den nya är 6 månader, lite äldre, medans Yoshi är kanske 4 månader. Så några bebisar är de ju inte. För om jag släpper ut dem nu.. Då kanske jag blir tvungen att kasta en handduk på dem eller greppa tag i dem.. Det här är verkligen svårt :P

Vilka söta fåglar då har förresten! Påven var en riktig goding :)

Som sagt, tack för dina tips. De kommer hjälpa mig.

Varma kramar från mig, Yoshi och Atlas ;)

[AuntLobster]
0

Jag vet inte hur det är att släppa ut dem innan de är helt handtama. Men du har precis köpt den nya, va? Låt dem få lite lugn och ro. Jag skulle nog iallafall vänta med att släppa ut dem tills jag fick dem någorlunda handtama. Lägg lite hirskolv i handen, stick in den (sätt handen bekvämt för det kan ta ett tag) och vänta. Jag brukar "prassla" lite med den och låta några frön trilla ner på burgolvet så det hörs, så de upptäcker handen. Men det är väldigt olika hur man får undulater tama, det beror helt på deras personlighet/ålder/var de bott förut och hur de blivit behandlade där osv. Du kan i princip få vilken undulat som helst tam men det tar olika lång tid.

Som sagt, jag skulle vänta ett tag tills de vant sig vid dig.

Lojkan
0

Okej!

Nu har jag fått alla svar jag behöver! Tack så mycket för det! :)

Det här ska nog lösa sig! Ha det så bra och ta hand om dig!

/Tacksamma Louise

Sweelin
0

Mina är inte handtama ännu :) Men jag släpper iaf ut dem på dagen och så får dom flyga lite som dom vill… Men på kvällen då det börjar bli mörkare så flyger dom in i buren och jag kan lugnt stänga :)

Dom flyger alltid in i saker från början  :)
Det jag tränade med min undulat var att göra henne handtam (hon fick ändå flyga ute på dagarna) och sedan då hon kunde sitta på fingret så fick hon hoppa upp på fingret innan hon skulle ut, och så kunde jag gå runt i rummet med henne, sätta ner henne på gardinstången, upp på fingret iegn, in i buren, ut igen osv ;)

Man får hitta egna sätt :) Din(a) undulater kommer förmodligen flyga tillbaka till buren när dom har varit ute ett tag och dom är hungriga. Hittar gör dom nog

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Lojkan
0

Ja, alltså jag trodde han skulle bryta nacken efter alla smällar :) Men då är det en vanlig procedur som tur var ^^.

Har du din bur högt upp? Jag kanske har min bur för lågt, har fått för mig att de fördrar att vara "över" oss och att de vågar flyga in snabbare då?

För flyga skall de få göra!=)

Sweelin
0

#6 98 cm hög är min :) men förut var den betydligt mindreFlört

Fåglarna sitter gärna högt uppe, först hade jag en gardinstång som var deras 'plats' men nu har jag hängt upp en gren i taket iställetFlört

Snart ska du se att dom vågar mera! Men se till att ha en liten yta att flyga på från början och inte hela huset t.ex :D

Dom lär sej snart var buren är och börjar utforska mer i rummet(n) Lär sej hur dom kommer in och oftast så kommer det automatiskt :)

Det här ska nog gå bra ska du se!

Lojkan
0

Ett rum i taget får det bli haha! En liten undis på spisfläkten hade inte varit sådär jättekul i början =)

Men okej! Jag börjar lite lätt så får vi se vart det bär hän ;)

Tack så mycket för dina svar! =)

Kramis från mig, Yoshi och Atlas

Sweelin
0

#8 Haha! Berätta gärna sen om hur det går för er :)

Lycka till!Glad

Lojkan
0

#8 Hej igen!

Igår flög de båda ut =) Yoshi först, sen satt han och ropade på atlas som faktiskt efter någon halvtimme följde efter. De flög hur mycket som helst under två timmar och skrek lika mycket haha.. Skriker dina fåglar konstant? :P Tyvärr så hittade de inte riktigt till buren så jag fick lyfta upp den till dem igen och då hoppade de in efter många om och men. De flög dock inte in i några väggar den här fgången utan det var fina cirklar runt =) Jag har lite bilder på fåglarna som jag återkommer med. Även hur de satt i min bokhylla hehe :)

Hur groddar du dina frön? jag blötlagde mina under en natt och sen hade jag läst att man skulle låta dem torka på ett hushållspapper? men då hände inget.. eller ska man lägga dem i jord? Vet inte riktigt hur man gör det här Skäms.