Skaffa undulat?
Jag och min lilla syster vill skaffa undulat och vi har några frågor :)
är dom svår skötta :)?
vi har marsvin kan det vara ett problem?
och hur tids krävande är dom ?
Tack på förhand :)

Man ska ta ett stort ansvar när man skaffar sig Undulater, man ska ha rätt så god kunskap innan man köper dem!
Undulater kräver rätt så mycket uppmärksamhet och det är därför viktigt att skaffa sig två st, plus är det en lag på att man ska inte ha flockfåglar ensamma utan att de ska komma i par.
Innan ni skaffar Undulater så ta reda på all information om dem t.ex. Bur, foder, underhållning, sjukdommar m.m.
OBS! Det är viktigt att skaffa två eftersom undulater blir sällskapssjuka och kan blir jätte sjuka p.g.a det, de kan börja utsätta sig själva för skadda!
Jag hoppas att ni har fått lite information ialla fall
Mvh Dennisa

Undulater är inte svårskötta.
Att ni har marsvin är inget problem.
Jag städar burarna ca 2 ggr/vecka men jag brukar ha tidningspapper på botten i buren, tar då bort översta lagret typ varje dag, så då håller det sig rent o bra. (Är allergisk mot damm, så därför är jag lite extra noga.)
Varje dag ska dom ha nytt vatten och ny mat (fröblandning, frukt, grönt osv) Man måste vara noga med att vattenskålar/automater är rena och fräscha, att plocka bort frukt/grönt så att det inte får vara kvar i buren mer än 1 dygn.
När man skaffar undulat ska man ha 2 st eftersom dom är flockdjur o att det är lag på minst 2 st.
Så ska man vara medveten om att dom skräpar ner endel och kan kvittra på ganska rejält!
Det är iaf helt underbara djur!
En annan sak att tänka på är att ALLTID vara noga med att hålla buren stängd, eller om dom är lösa i rummet-att hålla dörrar o fönster stängda! Många undulater flyger tyvärr ut..
Jag brukar hänga på lappar på dörrhandtag "Undisarna ute!" så att jag inte ska glömma bort mig o öppna.. Är dom ute några timmar är det LÄTT att glömma..
Att läsa på/ta reda på så mycket fakta som möjligt innan. Finns ju tex vissa saker som är giftiga för dom små liven, som tex avocado.
Skaffa så stor bur som möjligt!!
Några tips o råd.. Lycka till!!