tredje död
Min mamma beststämde sig för två år sen att skaffa engelska undulater. Första hon köpte dog efter ett år av en tumör tror vi.
Andra dog efter att halvår utan att vi vet varför. Idag dog den tredje.
En bekant till henne kom och tittade på fågeln strax innan den somnade och han som är mera fågelvan konstaterade snabb att fågeln va väldigt gammal.
Skumt, hon köpte den för max ett halv år sedan på djurmagazinet. Dom två tidigare va också inköpta där så man börjar ju fundera.
Dom två senaste fåglarna som hon köpt där har persolanen inte kunnat svara på hur gamla dom varit eller vart dom kommer ifrån. Så de verkar väldigt oseriöst.
Man kan ju undra vad de ställs för krav på en djuraffär. Vet själv hur illa de står till med deras akvariekunskaper. Dom säljer fiskar som dom inte vet namnet på och ger direkt livsfarliga instruktioner.
Morsan har en hona kvar nu, lilla blå. Den fågeln har hundman tagit hem direkt från en uppfödare. En väldigt trevlig, pigg och nyfiken fågel så nu ska hon försöka få tag på en hane från samma ställe.
Tragiskt att det ska behöva vara så här…..
Då jag skulle köpa min fösta undulat så Visste inte tjejen som hjälpte mej, könet på fågeln! Dom som jobbar ska ha mer kunskaper!
Det bästa är ju egentligen att köpa från en uppfödare, och eftersom några av era har dött så tycker jag att ni endast ska köpa från en uppfödare!
Man ösnakr ju att man kunde protestera och lyckas ändra på något…
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Jag köpte mina undulater också från zooaffär, och dom dog också fort :S :O !
Men dom ljög om åldern på dom, för när jag lärt mig hur man ser om det är en ung eller gammal undulat och dom jag köpte va gamla men när jag köpte dom sa dom att dom var ca 15v , men jag ska aldrig mer köpa av djuraffär!
// Michis
De är förjävligt!
Saken är den att de inte finns någon uppfödare på engelska undulater här omkring. Är bara djurmagazinet som säljer dom.
Men honan som är kvar verkar mer lovande. Hon kom i en fin transportlåda av trä men matskålar och spån och är mycke piggare och sällskapligare än dom andra varit.
Butikspersonalen som beställde henne direkt från en uppfödare va väldigt noga med att transporten skulle bli så lindrig som möjligt för fågeln. Vi fick hämta henne efter stängningsdags så att hon inte behövde vara instängd längre än nödvändigt.
Vi hade möjlighet att välja färg, kön och ålder.
Allt va väldigt noga planerat
Jag har hört att fåglar kan sörja ihjäl sig… om de tidgare hade bott tillsammans och sen sista blev ensam kvar kan det bli lite jobbigt för den. Möss t ex. kan dö tillsammans, det hände mig en gång.
#4 Det har jag aldrig hört. Men det låter lite skrämmande. Men jag behöver som tur är inte oroa mej :)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Så trisst att förlora sina bebbar. Vissa fåglar klarar sig bra ensama. Men de mår alltid bäst med sällskap.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.