Undulater iFokus

Undulater

Etiketter: beteenden-hälsa-skötselhälsa-sjukdomarhjälp
Läst 110 ggr
Moo-Rin
0

Plötslig död ung undulat

Jag söker olika förklaringar till varför en 4 månaders undulathona plötsligt dog hemma hos oss efter bara tre nätter.

Jag hoppas ni förstår att vi gjort vad vi kunnat för att våra nya undulater ska ha det så bra som möjligt och är nu jätteoroliga att det ska hända igen. Jag skriver så mycket information jag bara kan om hur det gick till när vi skaffade dem, ifall det kan vara någon ledtråd till vad som hände henne.

Bur: Andra hand. Tvättade den med ekologiskt såpvatten. Inredd med flera sittpinnar, gunga, stege…
Spånsströ från djuraffären i botten av buren.
Ett vattenbad.
Vattenflaska.

Mat: Fröblandning från djuraffären.
Rivna ekologiska morötter. Torkad kokos.

Åkte till en lokal uppfödare och bad den personen välja två lämpliga som par. En hane, 7 mån, en hona, 4 mån.

De var såklart stressade av färden hem och när vi tog upp dem flög honan in i fönstret två-tre gånger. Det var fredag kväll.

Placering av buren: För att skydda dem från höga ljud (barnens skrikiga lekar, TV, radio) ställde vi buren på den inglasade balkongen. Där står 1/3 av buren mot en vägg med total skugga, balkongen är stor, det går att öppna för vädring utan att vinden kommer rakt mot buren. Det är inte en högljudd gård och det finns ingen biltrafik utanför, bara träd och himmel. Skapade temporärt solskydd (ska sätta upp gardiner).

Det verkade som att de åt, men inte mycket. Jag såg honan äta flera gånger och dricka av vattnet.

Söndag kväll så åt honan frön från min hand och från min sons hand. Hon klättrade mycket på buren. Verkade precis som vanligt, men mer "hemma" än de första två dagarna.

Måndag morgon när jag avtäckte buren så log hon död på botten. Helt stel. Inga yttre tecken på skada.

Saker som snurrar i mitt huvud: Kan det ha varit stressen av flytt från den stora flocken? Maten? Smutsigt vatten? Värmen på balkongen? Något högt ljud utomhus om natten som vi inte märkte?

• Redigerat 2025-08-11 11:27 av Moo-Rin
Tarotstollan
0

Hon kan ha fått en hjärnskakning när hon flög in i fönstret.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2025-08-12 16:26 av Tarotstollan
Nilinthil
1

Låter väldigt märkligt att ha en fågelbur på balkongen och sedan inte ha något för fönster om fåglarna kanske inte är vana vid att flyga fritt? Om du var uppmärksam på att fåglarna var stressade från resan, hur hamnade fåglarna utanför buren?

Som #1 skrev så kan hon fått hjärnskakning, eventuellt stress. Undulater i sig skriker/låter väldigt mycket så skrik ifrån barn och/eller ljud från TV/radio kommer inte störa dem.

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater

Moo-Rin
0

#1: Kanske är det som hände, men tycker det verkar konstigt det dröjde tre nätter innan hon dog av hjärnskakningen. Hon visade inga tecken på att må dåligt, hon åt från min hand kvällen innan hon dog.

Vi hade inte buren på balkongen och de fick inte flyga fritt de första dagarna. Det var en olycka när vi kom hem med dem.

Tack för att du tog dig tid att svara!

Moo-Rin
0

#2: Buren stod inte på balkongen de första dagarna. De har heller inte fått flyga fritt förrän de vant sig vid miljön där. Hon flög in i lägenhetsfönster när vi kom hem och inte var tillräckligt försiktiga när vi öppnade lådan. Tycker ändå det är konstigt med hjärnskakning om hon dog först tre nätter senare.

Tack för att du tog dig tid att svara.

Nilinthil
0

#4: Möjligt att det kanske blev värre med tiden, kanske?

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater