Undulater iFokus

Undulater

Etikett: omplacering
Läst 144 ggr
MalouB
3

Kan du ge dessa godingar ett härligt hem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej,

Vi har två undulater som är drygt ett år gamla, Bluey och Bingo. Ser jag på vaxhuden ser det ut som att de båda är honor.

Jag har nu fått ta det väldigt sorgliga beslutet att vi behöver hitta ett nytt hem till dem. Vi köpte dem till min dotter i april 2024 och hon såg verkligen fram emot att få göra dem till sina kompisar. Redan tidigt började vi tam-träna dem och det gick framåt. Men, när vi fick börja komma dem lite närmare så började Bingo (den vita/lila/blå) använda sin lilla näbb för att undersöka handen, som de ju gör, och tyvärr blev min dotter väldigt snabbt rädd för att ha handen hos dem. En god vän till mig, med fantastisk hand med undulater, hade dem hos sig när vi var på semester och när vi fick hem dem var Bingo handtam, de hade vant sig vid att flyga fritt och älskade att bada. Bluey (den grönagula) är lite mer reserverad. Tyvärr hjälpte det inte att Bingo nu var tam utan min dotter har helt enkelt inte vågat umgås med dem så som de förtjänar. Jag som mamma har gjort vad jag kan för att se till att de får flyga fritt och få stimulans men tiden räcker inte till för att ge dem det de förtjänar när mina dotter inte vågar. Min man har inte varit så positiv till undulatköpet och att min dotter nu mest är ledsen över att hon inte vågar hantera dem har gjort situationen än mer sorglig. De har sin bur i hennes rum men har också ofta varit ute på vår skyddade altan, samt att vi bär ut buren i köket så de får ljud, liv och rörelse, men största delen av dagen blir de ensamma.

Inget hade gjort mig gladare än om de fick komma till någon där de får mycket sällskap, kanske lite undulatkompisar. Någon som vill umgås med dem. Vi tycker verkligen om dem, även om min dotter är rädd för dem och vi har gjort vad vi kunnat för att de ska få det bra men de förtjänar mer.

Bluey, gröngul, är en ganska liten undulat. Hon har skiftningar i en underbar cyanfärg på magen. Som sagt lite mer reserverad mot handen men hon är den som mest älskar att ta en flygtur och att bada.

Bingo. Min dotter föll direkt för denna lila lilla undulat. En smäcker tjej som gärna sätter sig på handen om man håller i något gott. Morot är en stor favorit men framför allt ÄLSKAR hon rajgräsets "vippor". Det gick fint att lyfta ut henne ur buren på handen tidigare men då vi inte haft samma tid som tidigare att träna så kan det nog behövas någon veckas träning för att hon åter ska bli trygg med det. Då gick det också fint att flytta henne från min hand till dotterns.

Båda har hela tiden ätit premiumförblandning, grönsaker, äggfoder, multivitamin, hirskolv någon gång i veckan, groddade frön regelbundet.

De är så härliga, roliga, mycket personlighet.

Självklart vill vi inte ha något för dem men ett villkor för oss är att de ska få komma till ett "undulathem". Ett hem där de njuts av och uppskattas. Vill man får man med alla saker: En stor bur; H 115 cm, B 80 cm, D 50 cm, som kan öppnas i taket med perfekt sittpinne där uppe och diverse tillbehör och leksaker. De kan nog behöva lite hjälp att "hitta ut" om du väljer att flytta in dem i en bur med "vanlig" öppning då de nu flyger ut via taköppningen.

Vi bor i mellersta Skåne men för rätt hem kan vi tänka oss att köra dem en bit.

Hoppas att vi hörs!
Varma hälsningar
Malou, Bluey och Bingo