Undulater iFokus

Undulater

Etiketterövrigthälsa-sjukdomarhjälp
Läst 119 ggr
Nellenpellen
0

Är det ruggning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min undulat på ett år har tappat alla långa fjädrar på ena vingen… han har svårt att flyga och får klättra till buren när de är dags att gå in.. blir lite orolig då den andra fågeln flyger som vanligt! De båda tvättar sig otroligt mycket och ser ut som det nästan drar lite i fjädrarna! Kan det vara en ruggning eller kan det vara något annat fel? Blir så orolig över de små🥺 sjunger och pratar lite ibland men inte lika mycket som innan sen är ingen så sugen på att flyga/gå ut i rummet och röra på sig! Bifogar en bild på laxtons vinge så ni kan se vad jag menar☺️ Tack på förhand❤️

yaelol
0

Gud va fiiiin han är! (Va bara tvungen att säga det)

Nellenpellen
0

#1 Visst är han🥹

Nilinthil
0

Kommer han ifrån en djuraffär eller uppfödare? Det kan vara ruggning men "normalt" så brukar dem samtidigt rugga på andra ställen på kroppen, som t.ex huvudet, då sticker det ut små piggar (nya fjädrar). Här syns inget av det. Fåglar kan tappa ving och stjärtpennor vid ruggning, dock inte vanligt tror jag.

Jag hade satt honom separat i ett par dagar och fortsätter han tappa fjädrar (både ving/stjärtpennor) så hade jag åkt tillbaka till uppfödare/djuraffär.

Läs på om Fransk Fjäderfällning. Jag tycker däremot att hans fjäderdräkt är för fin för det men man vet aldrig.

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater

Nellenpellen
0

#3: Hej! Tack så jättemycket🫶🏻 han är från en uppfödare! Han tappar även fjädrar på huvudet ( de svarta som ses i bilden)! Båda fåglarna verkar ju trötta och börjar fundera på om den andra ”ruggar” också! Ska hålla utkik och läsa på☺️ några nya fjädrar har jag inte märkt av.. ska kolla nogare imorgon! Tack för ditt svar🫶🏻

Nilinthil
0

#4: Svårt att se på bilden på huvudet.

Om det ruggar så hjälper det med en dusch med sprayflaska eller bad. Det kliar och irriterar dem ganska mycket. ☺️

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater

Speck
0

#0: Hur har det gått. ?
Nog många som undrar

:-)

Nellenpellen
0

#6: Oj hej! Såg detta nu… efter 2 veckor var vingen fin ingen! Flyger som att han aldrig gjort något annat! Pratade med veterinären som sa att det säkert var pga stress! Gula fågeln var väldigt på han ett tag så särade på de😊