När och vad äter era undulater?
Jag tycker det är så himla svårt det här med mat till fåglar. Jag har fått för mig att mina får i sig för mycket torra fröer och jag vill verkligen sluta med det. Eller iallafall blanda ut med tex chop.
Det jag undrar är, hur utfodrar ni era undulater och har de alltid tillgång till mat eller ger ni vid speciella tider? Har de mat framme på nätterna eller tar ni bort maten på kvällen för att sen sätta in igen på morgonen?
Fåglar ska ha fri tillgång till sin fågelfröblanding.
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
Mina fåglar hade tillgång till mat hela dygnet. Jag kunde höra på nätterna att de var i matskålarna och åt under natten trots att burarna var övertäckta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har testat pellets men mina undulater svälter hellre. En dag försökte en rymma så den kunde hitta mat å fastnade med huvudet i gallret. Skrämde skiten ur mig. Jag har alltid pellets i buren eller färska örter. Dom gillar riven morot och gurka. Blandar i lite frön då. Ger frukt ibland, äpple och melon är en favorit. Paprikablast med frön är oxå spännande! Ger lite frön morgon och kväll. Belönar med hirs
Dom är mer sociala när dom inte har frön i buren konstant. Nu går dom på äventyr och letar tillsammans. Så jäkla gulligt
Har hört väldigt olika. Fri tillgång till frön funkar inte för mina undulater, då får jag inte i dom något annat alls. En kost på endast frön är väl inte jätteoptimalt?
#5: Fast dem ska egentligen ha fri tillgång till sina fågelfrön.
Ett sätt att tackla att dem bara äter fågelfrön är att blanda lite hirskolv i den speciella maten du vill ge dem, det brukar funka.
#6: Även om dom har fri tillgång till grönsaker, örter och pellets?
Såhär svarade en annan värd för detta forum som hjälpte mig i mina frågor. Det verkar vara som att alla gör olika (och ger råd olika)
Svar:
Här kommer lite tips från mig🙂 du skall ge 1 till 2 teskedar upp till en matsked per fågel och mål mat uppdelat på 2 till 3 gånger per dag🙂 inte full matskål hela tiden och erbjud gärna annat så som hel morot, palsternacka, sallad, odlade skott, salladsärtor mm. under dagen när dom inte får mat, gör så att givan av fröna blir så jämnt fördelat under dagen som möjligt t ex ger du på morgonen vid 8-tiden ger du runt 3-tiden och sedan på kvällen vid 8-tiden, det som passar dig🙂 då får fåglarna i sig av fröna och inga fröskal lägger sig uppe på🙂
#8: Du får aboslut göra som du vill. Oftast så brukar man rekommendera fri tillgång till frön till undulater.
Jag ger inte mina pellets, då det innehåller mycket socker och mina äter inte det. Jag har fri tillgång till fågelfrön då undulater äter ofta men inte så mycket.
Jag ger dem tillgång till olika frukter (inte ofta, pga sockret), grönsaker, örter, grönt och groddar. Dock inte groddar så ofta då det triggar igång hormoner. Även chops.
#10: Ja man lär väl känna sina små fågelfän bäst. Jag har en dam som typ hetsäter frön å jag va rädd att hon skulle få för mycket fettma och få följdsjukdomar till följd av det.
Jag upplever korvarna mycket piggare och sökande när jag delar upp frötillgången. Dom är mycket mer kontaktsökande och rörliga!
Vi alla vill våra fåglar väl ♡ Tack för dina svar