Svårt det här med maten..
Jag har just nu 11 undulater. En av dem börjar lägga på sig lite väl mycket, medans resten känns normalviktiga.
Jag undrar lite över hur ni gör med maten. Är det verkligen bra att ha fröer framme hela tiden? Jag har alltid tillgång till torra fröer, och sedan ger jag lite allt möjligt annat upptill. Ofta får de grönsaker och örter så som morot, broccoli, majs, ärtskott, persilja, citronmeliss, timjan, machesallad osv. Jag ger också groddade fröer ca 2 gånger i veckan och ibland även med lite vete eller havre. Men upptill detta har de ju då fröer konstant och jag vet ju att fröerna är väldigt feta och kanske inte så bra, speciellt inte om nu min ena hane faktiskt börjar bli tjock.
Kan jag plocka bort fröerna och ge på kvällen bara? Och så får de ha sina grönsaker/örter med lite strödda fröer uppe på under dagarna? Och så groddat två gånger i veckan? Jag vill ju inte att de ska svälta heller.
Tror du kan låta dem få jaga sin mat lite mer. Istället för skål något där de måste aktivt göra lite mer för att få mat.
Sedan frö i skål en lagom portion på antingen morgonen eller kvällen. Är det som funkar för mina fåglar. Men jag har inte riktigt 11. 😅
#1: Ja precis, just det där med att få leta efter sin mat lite mer är nog väldigt viktigt och något jag behöver få in mer av. Tack! Jag ska verkligen prova det.
Jag begränsar fröer rätt ordentligt till mina, dom får chop till frukost, ca 1/2 tsk frön var till lunch (jag sprider ut dom på botten av buren så dom får leta) och pellets till middag. Sen kan dom få extra grönsaker och sånt jag plockar ute under dagen och hirs som belöning direkt från mig.
Det är tyvärr rätt vanligt att undulater får fettlever av att äta för mycket frön, dom är inte tillräckligt aktiva i fångenskap för att använda upp så mycket energi som frön innehåller.
Jag tror att en av mina undulater var nära att dö av övervikt och fettlever när han kom till mig för 2 år sedan. Hans kompis hade precis dött av misstänkt fettlever och han själv såg ut att vara i dåligt skick med stor hängbuk trots att han såg rätt mager ut i övrigt och han vägde 10 gram för mycket. Han är nu 10 år och ser både yngre och mycket friskare ut när han inte längre har fri tillgång på frön.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#3: Tack för ditt svar. Jag har hela tiden trott att det är "fel" att inte ge fri tillgång till fröer, men nu förstår jag att jag förmodligen bara gör dem en tjänst om de får anstränga sig lite för maten och att man begränsar fröerna ordentligt.
Jag har nu gett mina fåglar örter och annat grönt blandat med lite fröer så de fortfarande får fröerna men får rota runt lite i maten för att hitta dem. I eftermiddag ska de få lite mer grönt, och sen ikväll får de äta fritt på fröer en stund. Jag vill inte gå för hårt direkt utan det är bättre att de vänjer sig sakta.
De är redan lite skrikiga och irriterade på att maten inte är som den brukar, men jag får väl sätta på mig hörlurar och stänga in mig någonstans, haha!
#4: Det är ju så man alltid har hållit fåglar och det rekommenderas väl fortfarande på djuraffärer. Jag har tittat mycket på BirdTricks och följer deras rekommendationer angående mat, inklusive deras recept på chop. Jag gör en stor sats och fryser in så behöver jag bara plocka fram en bit varje morgon och mina fåglar får en varierad kost med minimalt arbete från mig. En omgång räcker i 3-4 månader till mina och det är 3 olika recept per år. Mina fåglar äter runt 1 msk chop, 1 msk pellets och 1/2 tsk frön per dag. Det lämnas lite av både grönsakerna och pelletsen, men då vet jag att dom äter sig helt mätta morgon och kväll.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#5: BirdTricks, är det något jag hittar på youtube?
#6: Japp, dom har flera videor specifikt om undulater. Man får dock tänka på att dom bor i USA och har en lite annan syn och lagar angående fågelhållning, så dom har en ensam undulat. Men informationen om mat är jättebra.