Undulat med dålig näbb
Jag har haft mina undulater i några månader och lärt mig mer o mer under tiden. Tyvärr viste jag inte så mycket när jag köpte dom. Jag har nu i några veckor kollat lite extra på den enas näbb, den är inte alls lika slät o fin som den andras, den ser liksom väldigt torr och ”skrynklig” ut. Jag vet även att deras näbbar är lite för långa men har inte hittat någon som trimmar nära. Är de något fel med hans näbb? Hur håller jag deras näbbar lagom långa utan att trimma?
Det kan vara näbbkvalster. Ta fågeln till en veterinär.
Angående näbblängden så gäller det att ha saker dom tycker om att förstöra. Färska grenar, leksaker i mjuka träslag mm. Dom bästa fågelleksakerna är dom som inte håller för evigt, dom ska bitas sönder. Mina undulaters favoritmaterial är bland annat korkbark och rep av sjögräs.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Det är 100% näbbkvalster. Det räcker med att du ringer till firstvet och har videosamtal (och bild när du skickar in anledning varför du ringer), dem kommer skriva ut medel för det. Jag behövde inte ens visa fågeln utan bild räckte.
Tvätta leksaker och bur, noga med grönsåpa. Vilket räcker enligt veterinär.
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
#2: Mina två har också näbbkvalster.
Jag fick stronghold och skulle dutta på fötterna en gång nu och en gång om en månad. Dessutom stryka olja på näbb och fötter. Eftersom de inte är tama var detta riktigt svårt för jag hade problem att få in dem i transportburen och skrämde dem då. Jag försökte dutta Stronghold på deras fötter när de var i den lilla buren men är osäker på hur mycket de fick på fötterna. Buren städades i fem timmar innan de fick komma tillbaka.
Jag ser ingen skillnad efter en vecka. Kanske lite bättre på fötterna men inte näbbarna.
Frågor:
1 Hur lång tid tar det innan man ser att det verkar?
2 Är inte en månad lång tid emellan?
Tacksam för svar.
#3: Varför ska du dutta det på fötterna? Man brukar lägga en droppe under en vinge. Det var konstigt.
Man brukar se skillnad efter 3-4 veckor.
- Redigerat 2024-07-05 23:25 av Nilinthil
Såhär såg mina ut före och efter. Dem är omplaceringar och familjen visste inte om att dem hade näbbkvalster. Dem sattes i karantän. Tog 3-4 veckor innan vi såg någon förändring. Vi la droppar under båda vingarna med tops. 3 gånger med 14 dagars mellanrum. Medel, vänta 14 dagar och samma sak i 3 omgångar. Hanen var dock inte lika angripen av det kvalstern.
Före:

Efter:

- Redigerat 2024-07-05 23:26 av Nilinthil
#4: Veterinären sa att jag skulle dutta på fötterna. Därför.
Honan är mycket bättre redan men kanska hanen inte fick tillräckligt med medel. Han är fock bättre också men det har inte hänt lika mycket.
#6: Jag frågar för att jag aldrig hört att veteirnären rekommenderar att man duttar på fötterna någon gång. Första gången för mig.