Är min undulat sjuk?
Hej!
I fredags (måndag idag) köpte vi två undulater från en uppfödare. Det känns ändå som att de funnit sig väl till rätta… Den ena rör sig nyfiket i buren, och provar olika saker, har mumsat hirskolv för fullt (väntar bara på att hon ska äta i matskålarna), kvittrar och tvättar sig. Hon ser frisk och fin ut. Jag är dock lite oroligare för den andra (gröngul). Jag såg i lördags att hon inte helt ville stödja på sitt ena ben och inte riktigt ville greppa ordentligt med foten. periodvis greppar hon ordentligt men hon sitter hela tiden och lutar till vänster ganska ordentligt, lite som att hon försöker avlasta. Hon har också en liten "avvikelse" i fjäderdräkten på bröstet. Svårt att säga om hon bara tappat lite fjädrar där under eller om där finns något där under som inte riktigt är normalt. Kan hon gjort sig illa vid transporten? Vad bör jag göra? Jag tycker så synd om henne om jag ska behöva fånga in henne och ta tillbaka henne till uppfödaren för koll, så hon måste åka "låda" och bli rädd igen. Vill ju inte att hon ska bli rädd för handen. Vi har ju redan fäst oss vid henne och vill så gärna behålla henne, samtidigt vet jag inte om min lite oroligare personlighet klarar av att han en fågel som redan från början visat lite "problem". Hon har haft lite problem med avföringen också på så sätt att det fastnad avföring vid öppningen, men hon har själv tvättat bort det. Hennes stjärtfjädrar är lite smutsiga också. betydligt smutsigare än den andras. Friskhetstecken är där dock… Hon äter, tvättar sig, småkvittrar och avföringen ser normal ut tycker jag.
Hur hade ni gjort? Hon är alltså en ungfågel. kan det vara flyttstress. Försäkring har jag tecknat men den gäller ju inte sådant som uppstår de första 3 veckorna och det känns ju lite konstigt att börja med veterinärbesök…
MVH Malou
När det gäller undulater så försöker dem dölja sjukdom väldigt bra, enda intill det sista när det är för sent. Så märker man att något inte stämmer, så är det veterinären som gäller då det kan gå väldigt fort.
När det gäller ben/fötter så skulle jag inte tänka att hon kan "bli rädd för händer igen", utan åka på direkten till närmsta fågelkunniga veterinär.
Byt gärna ut pinnarna till naturgrenar, bättre för deras fötter.
Är hon ringmärkt? Om ja, så kan det vara ringen som stör henne och den måste bort. Om det är en sluten ring så behövs en speciell tång och då är det veterinär som gäller.
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
- Redigerat 2024-04-29 12:40 av Nilinthil
Jag tycker att du ska åka tillbaka med henne till uppfödaren, för något är det ju som är fel. Precis som kommentaren ovan så döljer undulater sina sjukdomar/smärtor så länge det bara går, så när de väl visar något så är det ofta riktigt illa.
Jag hade antingen lämnat tillbaka henne (även om du är fäst vid henne) eller åkt till veterinären och gjort en check up, även om det blir dyrt då inte försäkringen dratt igång än. Att oroa dig för att hon ska bli rädd för händer behöver du inte göra. Jag blir tvungen att ta mina fåglar lite hela tiden och det är ingen som är direkt rädd för händerna.
Lycka till!
Hej! Tack för era råd. Jag kontaktade uppfödaren som sa att är det en stukning ska den läka på 14 dagar och annars fick vi komma tillbaka med den. Den blev dock påtagligt bättre efter ca 10 dagar och vi var så glada. Satt rakt och fint, inga problem att använda foten osv. Nu i helgen såg jag då att blodkärlet som går ut den ena tån på den foten är mörkare än i de andra och den har åter börjat lyfta foten och sitta och knipa ihop foten ibland. Så tyvärr blir det kanske så att den får flytta tillbaka på onsdag när uppfödarens "butik" är öppen.
Dock känner jag mig så nedstämd. Vi köpte ju två undulater, varav den ena då är den jag skrivit om här som har problem med foten och till följd av det visat lite tecken på att inte må bra (slarvar lite med hygienen t ex). Men nu har den andra börjat nysa, klia hvudet mot pinnen, och klia sig med foten mot näsan. Den sitter också ibland och liksom smått öppnar och stänger näbben. Igår satt båda på ett ben och såg allmänt uppburrade ut. Jag förstår ingenting… Jag är så mån om mina djur och de får fin fröblandning, frukt och grönt (de älskar morot och citronmellis men även jordgubbar) allt ekologiskt. Vetegräs. Äggfoder och multivitamin. Jag vädrar ett par gånger dagligen men är noga med att det inte ska bli drag. Inga doftljus eller liknande. Städar dagligen hos dem. Vi pratar med dem och tamtränar dem, men har inte vågat släppa ut dem än då de inte är tama. Vi har haft kallt men igår fick de komma ut på altanen där det är lä och lagom varmt (det märktes att de älskade det). Vi har haft dem i lite drygt två veckor och så visar de redan tecken på att inte må bra (eller?). Jag vet inte vad jag ska göra och känner mig totalt värdelös som undulatmamma redan efter två veckor, och oron tär på mig. Är det så här svårt att ha undulater???
Kan tilläggas att vi bor i ganska nybyggt hus med fint system för luft/klimat så det ska inte vara något fel på luften hemma.
#3: Vad tråkigt att även den andra börjat bli dålig. Det låter som en förkylning och när din undulat andas med öppen näbb tyder det på svårigheter med andningen. Jag skulle kollat upp det med veterinären direkt och fått hjälp, för förkylning behövs medicineras för att försvinna.
Tyvärr är det ju så att undulater har lättast för att bli sjuka vid flyttar tex, då de utsätts för mycket stress.
Jag tycker inte att du ska ta på dig skulden eller känna dig dålig. Det kan hända den bästa.