Undulater med katter i hushållet?
Funkar det att ha undulater om man har katt i hushållet? Tanken är att de ska få ett helt rum för sig själva och katterna ska självklart aldrig få gå in dit.
Jag har haft katter, undulater och nymf kakaduor tillsammans i många år.
Eftersom mina katter var i olika åldrar så lärde de sig av sina kattkompisar att fåglarna fick man inte röra.
Hade t o m en katt som vaktade fåglar som ramlat ned på golvet och var dåliga flygare mot en ungkatt som var väldigt intresserad av fågeln.
En gång hade en av fåglarna hamnat bakom en tidningshög och jag kunde inte hitta den, så jag frågade katten var pippin var, han sprang raka vägen fram till tidningarna och jamade och där satt fågeln.
En annan gång så hade fågeln landat i min säng och då låg katten på kanten av sängen och vaktade fågeln mot ungkatten som ville upp i sängen men han hindrades av den äldre katten som slog efter honom när han försökte komma upp.
Detta dock sagt att man kan aldrig helt lita på en katt, så detta är inget jag rekommenderar men vi hade alla tur med den kissen!💖
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: åh va trevligt med ett positivt svar 😊 litar absolut inte på mina katter när de kommer till "byten" då de är väldigt duktiga jägare allihopa och kommer hem med både de ena och de andra 🥴😔 tror du fåglarna blir stressade av att höra/doft av katterna? 🤔
#2. Vet inte, men antar att är de inte vana vid katter så kommer det nog ta tid innan de vänjer sig.
Jag hade ju fåglar långt innan jag skaffade min första katt sen jag blev "vuxen" och hade ingen tanke på att det inte skulle gå att ha dem tillsammans.
Tänkte bara att jag får stänga in fåglarna någonstans när jag inte är hemma för säkerhets skull och det gick ju bra i alla år.
Har haft 6 katter men inga fåglar numera men funderar på att skaffa nya snart.
Däremot får man vara bestämd att flytta ner katten varje gång den hoppar upp och vill nosa runt fågelburen och jag använde alltid orden "gå ner", "nej" och så fräste jag mot dem så mina katter var och är duktiga på att förstå språket!😁
Ett tag fick mina nymf kakaduor för sig att de skulle vara på golvet och gå, det var i flera veckor de höll på på det sättet och jag har ingen aning varför,
Jag försökte få upp dem från golvet men de flög bara ner och fortsatte att gå på golvet.
Samma katt som innan låg på lur pass på dem och så gjorde hon en rivstart mot dem och hoppade höjdhopp över dem. De bara satt där och tittade upp i luften som två idioter och undrade "vad var det, med huvudena på sned"?
De var så gulliga så jag kunde inte låta bli att skratta åt dem.
Katten kunde hålla på så och hoppa över dem 10 -15 ggr innan hon tröttnade.
Kom på sen att det var min första honkatt som var så duktig, inte en hane som jag sa innan.
De andra katterna jag hade då gick inte i närheten av nymfarna, de var rädda för dem, för de kunde ju skrika rätt bra om de ville. Och katten vaktade ju fåglarna då också.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2023-12-06 06:39 av Tarotstollan
#3: ok, ja jag tänker inte ens låta mina katter komma in i samma rum som fåglarna. Har haft råttor tidigare och katterna klättrade på den buren ibland och fick ingen bukt med att de inte skulle göra det så vill inte ens ha dom i närheten denna gång 😊 tack för ditt svar