Att köpa eller inte köpa?
Hej.
Jag funderar på att köpa undulater och har sökt efter info men vill ha lite mer från erfarna ägare. Så skulle uppskatta om ni vill svara på några frågor. ☺️
- Jag har utrymme för en bur på ca 150x65cm. Är det tillräckligt för att fåglarna inte behöver släppas ut typ 60 min per dag?
- Vad kan jag räkna på som normal månadskostnad? (Har fått lite olika bud).
- Hur pratglada är de?
- Kan man kontrollera "läggdags" med mörkläggningsgardiner kring buren?
- Bästa sättet att få de handvana?
- Hur mycket underhåll är det?
- Skulle ni rekommendera undulat till nybörjare?
Tack på förhand för era svar 😊
Fåglar behöver flyga flera timmar om dagen om de skall vara lyckliga och må bra.
Beroende på vad för mat du ger dem, så fröer, grönsaker och lite frukt, som du kan ta av det du köper till dig själv och äter. T.ex. så kan de få en klyfta av ett äpple som du äter själv. Så någon hundra lapp i månaden.
Ju bättre de mår ju mer sång, kvitter och tjatter. Det är ju bevis på att de har det bra och trivs.
En ensam och ledsen fågel sitter mest tyst och sparar på energin.Jag hängde över ett tygstycke över burarna och dämpade ljuset i rummet om jag kunde. Se bara till att det inte blir tättslutande utan att det kommer in luft i buren under natten. Sen släkte jag helt när vi alla gick och lade oss.
Har aldrig varit intresserade av att ha några hand tama fåglar så när jag behövde flytta på dem använde jag en lång pinne som de kunde sitta på och sen flyttade jag dem på den. Det tog ett tag innan de förstod hur de skulle göra med pinnen men de är smarta djur så de lärde sig till slut efter övande.
Städa buren bör man väl göra minst en gång i veckan. Duscha rent lådan, byta underlag och tvätta rent grenarna som de suttit på och kanske bajsat på.
De är fina nybörjar fåglar men köp en bok om undulater eller den sorten du funderar på och läs på innan du köper. Alltid bra att ha kunskap om sitt djur innan man köper.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2023-10-21 21:32 av Tarotstollan
Jag tycker absolut att fåglarna ska vara ute mer än 1 timma per dag. Mina undulater är ute från morgon till kväll och de behöver få flyga fritt för att vara lyckliga och må bra.
Det är väldigt beroende på vad du tänker köpa till dem. Det är alltid dyrast i början när man köper in bur/leksaker m.m. Sen byter man ju ut leksaker lite då och då så vissa månader blir dyrare än andra. Jag har 4 undulater och lägger ca 400 kr på försäkring varje månad och kanske 2-300 kr på mat. Så jag skulle säga att jag lägger ca 500-1000 kr på mina fåglar varje månad, men då har jag ju 4.
Väldigt. Det är sällan tyst en sekund här hemma, förutom på kvällen då. De vaknar när solen går upp och de somnar när det blir mörkt i rummet.
Ja det kan man göra.
Det viktigaste är att vara lugn och ha tålamod. Inte stressa med det. Jag har en undulat som är väldigt väldigt tam, och han har visat de andra 3 att det inte är någon fara med händer och att vara kring människor. Men för att få honom tam så spenderade jag nästan alla vakna timmar med honom. Satt i början vid buren och bara pratade, sen stoppade jag in handen och bara hade den i buren. Jag ökade "svårighetsgraden" lite varje dag och tillslut satt han på handen och åt. Använde hirs för att muta honom lite. Idag kommer han gladeligen till handen även utan mat och tycker om att bara umgås en stund.
Mycket. Jag torkar av pinnar och tvättar mat/vattenskålar dagligen. Sen städar jag buren (galler och byter bottenströ) en gång i veckan. De är ju ute väldigt mycket också, så jag dammsuger och torkar golv och fönsterbrädan en gång om dagen med.
Om du vet med dig att du verkligen VILL lära dig och att du verkligen har tid och tålamod så ja, absolut. Jag var nybörjare när jag fick hem mina. Det är dock viktigt att läsa på såklart men det har du ju skrivit att du ska göra.
(viktigt att veta är också att de är mästare på att dölja sjukdomar, så man måste vara uppmärksam. Du måste också kunna ta din fågel till veterinär vid sjukdom såklart, och det är verkligen inte billigt)
Lycka till med dina fåglar om du bestämmer dig för att köpa!
Jag har en bur på dessa mått och mina flyger ute så länge dem vill, dvs tills alla gått in i buren och jag stänger den för natten. Alla fåglar borde få flyga fritt, dem är födda med vingar och behöver få chansen att använda dessa.
Detta är olika för mig. Ibland över 1000 lappen och ibland under. Allt beror på vad du vill ha för dina undulater och hur många dem är. Jag har 12 undulater just nu och jag köper 25kg säck med mat, paket med groddar, olika frön du kan grodda eller ge som det är, frukt och grönsaker. Men eftersom jag äter mycket grönt så är det något jag alltid vill ha hemma, därför köps det mycket.
Undulater pratar mycket och konstant. Dem skriker även mycket. Så om du bor i en lyhörd lägenhet, bör du tänka om.
Mina har lärt sig att det är lägg dags när det är släckt, men släcks det för tidigt (enligt dem) så sover dem inte, utan då fortsätter dem och pratar och tjattrar. Jag lägger aldrig något över buren. Det behövs inte.
Det finns artiklar på iFokus om hur du kan få dina fåglar tama. Några av mina är halvtama och kommer till handen när det finns gott, men mitt mål är inte att få mina tama, utan att dem ska må bra.
En hel del. Allt beror på hur många undulater du har och burens storlek. Jag gör rent min bur så fort jag ser att det samlas bajs och fjädrar överallt, då är det dags. Dock är mina alltid ute, så buren används endast nattetid så buren blir inte smutsig fort.
Ingen fågel är en nybörjarfågel enligt mig. Dem skitar ner, behöver mat, stimulans, vård och omsorg (precis som vilket djur som helst). Jag tycker kanariefåglar är enklare att ta hand om och det var min första fågel jag köpte för flera år sedan men det betyder ju inte att det är nybörjarfågel.
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
- Redigerat 2023-10-26 18:26 av Nilinthil
Nej. Jag har en bur med dom måtten och det är en enorm skillnad på att flyga fritt utanför buren och att flaxa lite för att röra sig i den. Det går inte att jämföra och fåglar behöver så mycket tid utanför buren som möjligt. Vill du inte att fåglarna ska röra sig fritt i ditt hem så är fåglar inte rätt djur för dig.
Jag har 3 undulater, med försäkring, mat, leksaker och tillbehör så kostar dom mig drygt 700-1000:- i månaden. Fåglar, speciellt papegojor, är dyra i drift. Som jämförelse så kostar mina 3 små dunbollar lika mycket som det kostade mig att ha en hund, två katter och en kanin.
Hur mycket dom pratar varierar, frekvens och ljudnivå ökar under den hormonella säsongen som varar upp till 6 månader per år, men undulater pratar, sjunger och skriker en hel del, dom ska inte vara tysta. Jag använder hörlurar med brusreducering när mina låter som mest för att skydda min hörsel eller om jag är ljudkänslig.
Mina sover i en separat bur i ett annat rum som är lätt att få mörkt och där dom kan sova så ostört som möjligt. Jag flyttar dom dit när dom får sin middag och rummet har en lampa som går på en timer. Sen flyttas dom tillbaka till dagburen som står i det rum jag spenderar mest tid i när det är dags att vakna och få frukost. Det går att täcka buren, men man måste vara noga med att det fortfarande är tillräckligt bra luftcirkulation för dom.
Jag använder mig av klickerträning, specifikt target training för att bygga upp en positiv relation med mina fåglar och får dom tama. Jag rekommenderar att du kollar på BirdTricks på Youtube för att lära dig hur man tränar papegojor effektivt. Arten i deras videor spelar ingen roll, träningen går ut på samma sätt för alla papegojor men dom har flera videor specifikt om undulater också. Alla 3 av mina hoppar upp på handen, två av dom kan olika trick och en av dom ger mig pussar och gillar att bli kliad på huvudet (man klappar dom inte på kroppen då det triggar hormoner, det är huvudet som gäller om din fågel vill bli rörd över huvud taget).
Jag städar botten av burarna dagligen och gör storrengöringar vid behov där hela buren och skitiga leksaker skrubbas ordentligt. Den dagliga städningen tar 10-15 minuter. Det behövs dessutom mer dammsugning och skitborttagning utanför buren. Undulater skiter 4 gånger i timmen och dom bryr sig inte om var det hamnar, så det hamnar överallt, inklusive på väggarna. Det hamnar dun och damm överallt, ännu mer när dom ruggar och dom är duktiga på att få sin mat överallt också, fåglar är fröspridare och det märks när dom äter.
Nu under vinterhalvåret spenderar jag dessutom en del tid med vatten. Destillering till luftfuktaren, undulater har känsliga luftvägar och blir lättare sjuka om luftfuktigheten är för låg.
- Jag ogillar starkt att någon papegoja kallas för nybörjarfågel. Jag har haft många olika djur hela mitt liv, jag är utbildad djurvårdare, undulater är det svåraste husdjur jag någonsin haft. Dom är känsliga, dom är krävande, dom är svåra att träna rätt jämfört med tex hundar, dom är intelligenta, dom är snabba (vilket försvårar träning), deras humör kan vända på en halv sekund. Dom är som flygande småbarn som bits om dom inte får som dom vill eller om dom anser att du gjort något fel, förra veckan blev jag biten i pannan för att jag inte var snabb nog att ge dom lunch, en halvtimme innan deras lunchtid. Det finns inga nybörjarpapegojor, så se till att vara ordentligt påläst och var säker på att du verkligen vill ha fåglar innan du skaffar några.
Titta gärna på många videor i stil med "Why you don't want parrots" på Youtube. Om du kan lyssna på alla deras argument och känner "det där vill jag ha att göra med dom närmaste 16 åren" så kan undulater vara rätt för dig.
En av dom svåraste och viktigaste sakerna med att ha undulater är att få dom att äta rätt kost. Det kan ta lång tid att få dom att äta något annat än frön om det är vad dom växt upp med, men det är extremt viktigt för deras hälsa att dom äter grönsaker dagligen för att undvika saker som fettlever. Jag introducerar grönsaker (chop) till nya fåglar så fort dom kommer hem till mig, det är lättare att få dom att testa nya saker när dom kommer till en helt ny miljö. När dom äter grönsaker utan problem så går jag vidare till att få dom att äta pellets också. Men man måste vara försiktig för fåglar kan mycket väl svälta sig själva om dom inte gillar maten dom får.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.