Ny undulat.
Jag har nyligen tagit hem en ny undulat (bebis) till min kille på 6 månader då hans bror gick bort väldigt hastigt.
Jag undrar nu hur lång tid det tar för dem att bli vänner? De är ute tillsammans men verkar inte riktigt komma överens. Den gamla undulaten liksom hugger mot bebisen när han närmar sig, och båda känns stressade och oroliga. De har fått vara ute tillsammans i två dagar nu.
Billy (den gamla) ropar väldigt mycket och liksom visslar/låter orolig och jag undrar om han ropar på sin gamla kompis? Han är också väldigt mycket mer stressad än vanligt, och tar liksom efter den nya bebisens beteende/rädsla.
Jag blir tokig och vet inte hur jag ska göra för att hjälpa dem.
Du kanske behöver börja om på nytt igen, sätta dem bredvid varandra i en bur och låta dem lära känna varandra på detta vis, eller hålla den nya i en bur och släppa ut Billy så han kan ta det i sin takt och inte tvärtom.
Jag gör som du när jag tar hem en ny undulat, fast jag brukar låta den nya sitta i en större bur ensam några timmar innan jag öppnar luckan (endast om undulaten är köpt hos seriös uppfödare) och det brukar fungera bra. Jag har inte haft problem hittills men sen så finns massor av andra kompisar att välja bland, så vill inte den ena så kanske det fungerar bättre med den andra.
Han kanske helt enklet inte kommit över sin kompis, undulater känner sorg och det helt enklt kanske gick för snabbt fram.
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
- Redigerat 2023-09-08 15:44 av Nilinthil
#1: ja du har nog rätt. Det har nog gått lite fort fram för båda. Jag ska låta dem vara i varsin bur i iallafall någon vecka till.
Det är så konstigt för Billy (den gamla) är så nyfiken på Bob (den nya) genom gallret, men så fort de träffas utan galler emellan så vill han inte vara nära honom. Jaja, det tar väl sin tid med dessa små dunbollar 😅
Tack för ditt svar.