Kön, vingklippning och handikapp
Idag flyttade två godingar hem till mig som har blivit vingklippta 😢 den ena flyger verkar flyga bra ändå och den andra lite sämre, blir så ledsen hur lång tid tar det innan fjädrarna växer ut på nytt? Finns det något att tänka på? Eller undvika?
Den ena saknar även halva foten, eller tårna eller vad man ska säga men verkar klara sig väldigt bra ändå, hen gavs i princip bort då ingen ville ha den, så självklart var den välkommen hem till mig lilla hjärtat ❤️💔
Men även där, är det något att tänka på? Somsagt vad jag hunnit se och fick höra klarar den sig väldigt bra utan verkar det som men ska man ”handikapps anpassa” på något sätt eller vad kan jag hålla extra koll på nu första dagarna så jag vet att det blir rätt för den lilla?
Sen är jag jätte nyfiken på kön! Lägger upp kinder så får ni gärna hjälpa mig då jag känner lite förvirrad 😅 båda är unga men ena är väldigt ung tror jag kanske runt 10 veckor eller något och andra aningen äldre
OBS i transport buren på bilderna
Den som är blå/vit är en hona. Kan tänka mig att den andra är en hane (rosa vaxhud), men lättare att se ju äldre den blir.
Om du vill veta färg/teckning: den med rosa vaxhud är en gulmaskad lacewing (vit?) och den andra tror jag dubbelfaktor spangle om den inte har röda ögon, vilket den inte ser ut att ha. (ser ut som gulmaskad, men inte säker på det.)
Jag har ingen erfarenhet av vingklippning, så kan inte svara på det.
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
- Redigerat 2023-06-05 01:02 av Nilinthil
Nästa gång de ruggar kommer nya fjädrar växa ut (om de vingklippts på ett korrekt sätt).
Ibland kan man skynda på det genom att dra ut de avklippta pennorna men de kan dock vara smärtsamt så skulle inte rekommendera det (om man inte får veterinärhjälp men vet inte om de gör det om inte vingarna är felklippta för då kommer de inte tappa fjädrarna på egen hand och kommer behöva hjälp).
När de kommer rugga nästa gång vet jag inte (var så länge sedan jag hade undulater så minns inte vilka perioder de brukade rugga, minns bara fjädrar överallt hela tiden 🤣).
Angående foten, går det att få till en bra bild på den?
Jag har haft en kanariefågel med missbildade fötter och han klarade sig bra stor del av livet men de blev tyvärr värre och värre med åren och han fick svårare att greppa pinnar och fick även trycksår så fick fixa mjuka bra platser för honom att vila på. Dock var båda hans fötter missbildade (den ena värre än den andra) och han hade inte mycket kontroll över sina tår (så tex baktån låg framåtvikt så han satt på baktån istället för på foten). Han fick tyvärr avlivas då det började bli smärtsamt för honom och man såg att han vart väldigt besvärad.
Men kan det, trots missbildning, sitta på foten normalt och inte verkar ha besvär behöver ingen speciell anpassning göras men det är bra att hålla extra koll så den inte får trycksår eller verkar besvärad.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: okej tack! Tror jag väntar in nästa ruggning, känns läskigt att dra ut och tänker onödig stress till veterinären 🥰 borde väl bli någon ruggningar om några månader senast ändå tänker jag till tonårsfjädrarna 🥰
Skickar en bild på foten, dom är lite rädda när man kommer med telefonen så blev en snabb bild 😂 hon är dock väldigt duktig på att klättra och kan ändå ta den foten som stöd om hon ska sätta sig nånstans och använder hela tiden båda benen så det känns bra!
Tycker dock hon ser så tuffsig ut runt ögonen, men hon håller på att rugga nu då hon har nya fjäder pennor på g uppepå huvudet så kanske är det dom gör att hon ser lite sliten ut runt ögonen hoppas!
#4: Bra hon kan använda foten "normalt" även om tårna saknas. Men som sagt, bra att hålla lite extra koll på eventuella trycksår och besvär.
Låter bra att vänta in nästa ruggning. Men om de inte verkar få tillbaka sina flygfjädrar då kan ett veterinärbesök vara bra så de inte sitter felklippta fjädrar som inte vill släppa (men man får väl hoppas att de är vingklippta på korrekt sätt).
Gissar på att hon ser tufsig ut för att det är nya fjädrar på gång.
Lycka till :)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: Tycker även Lacewingen har vitt runt näsborrarna på den bilden du skickade. Blev osäker nu. Ändrar nog mig och säger två honor baserat på den nya bilden, där den tittar framifrån.
Får gärna berätta längre fram om jag har gissat fel 😜 Fortfarande ny på det här med färger, teckningar och kön. Men jag lär mig och försöker.
- Redigerat 2023-06-19 16:21 av Nilinthil
#6: det är så förvirrande! I vissa ljus har hen ljus blå med vita ringar och vissa ljus mer rosa, men ja jag tycker också det ör lite vitt runt näsborrarna 😂 har även försökt fråga i Facebook grupper men får verkligen 50/50 svar 😂
Dock tycker jag attityden på den lilla är typisk hona 😅 men vet inte om det är typ tonårs attityd eller om det är just en honas beteende 🤣
#7: Enklast vore nog om du kontaktade en uppfödare som är medlem i SUH, dem är duktiga på kön/färger/teckningar! 😅
På andra bilden har den ju ljusa ringar runt näsborrarna närmast mitten. På första bilden ser det väldigt vitt ut runt näsborrarna, ser det ut som i alla fall. Håller fast vid en hona. 😂
- Redigerat 2023-06-24 14:53 av Nilinthil