Skadade undulatungar
Hej jag har hämtat två fågelungar för några dagar sen då föräldrarna har slutat ta hand om dom och ägaren hade lite problem med skötseln. Men tyvärr så är ena av dom skadad, när ägaren skulle öppna fågelholken för o kolla till dom en dag så klämdes huvudet på ena av dom i glipan till luckan så nu är den typ play på ena sidan, vad kan man göra åt saken och vet ni om man kan operera den för jag är rädd att den inte ska ha den plats för hjärnan att växa eller att hörnan blir klämd och den får leva med smärtor i huvudet, och den andra har näringsupptagnings problem den äter och bajsar som den ska och förövrigt är den pig men den växer inte den är 8daga och har varken öppnat ögonen eller fått fjädrar. notera jag har anmält killen till Jordbruksverket då han hade väldigt dåliga omständigheter och det var därför föräldrarna sluta sa hand om dom. Uppskattar alla tipps och förslag
- Redigerat 2023-04-23 14:27 av Tarzan.96
Om fågeln har jätteont så är det veterinär som gäller.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: jag tänkte göra det nu i vecka, och den har ju inte ont på de sättet för jag har kunnat rörd huvudet utan att den skriker eller visar några tecken på smärt min orolighet är mer för framtiden, är lite orolig för vad som kommer hända när den börja växa. Men tack för ditt svar
- Redigerat 2023-04-23 14:57 av Tarzan.96
Jag hade tagit båda ungarna till veterinären för en noggrann genomkoll i vilket fall som helst.
Jag kan nog tänka mig att den har svårt att ta upp näring för att dem behöver mamma fortfarande för mat. Jag uppfattar det som om du bara fick ungarna men inte föräldrarna, vilket är helt fel?
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
- Redigerat 2023-04-23 19:39 av Nilinthil
#3: jag vet det men idioten hade blivit av med föräldrarna eller mamman iallafall och när jag fråga han varför han sålde mamman så sa han att det inte spelade någon roll då föräldrarna hade ändå slutat ta hand om ungarna, men som sagt jag har ringt och gjort en orolighets anmälan. ringde Jordbruksverket och gav dom adressen där jag hämtade fåglarna samt berätta allt jag såg och det han berätta till mig så förhoppningsvis så kommer dom ta resterande djur som han har haft, för han följde värken L80 lagen eller sa till att dom hade en trygg och lugn miljö
- Redigerat 2023-04-25 19:11 av Tarzan.96
Fast allt det hjälper ju inte ungarna nu. Dom behöver en veterinär. Vet inte hur svårt det är att klara ungar utan mamman.
#5: jag har tid imorgon klockan 10:00 hos en veterinär, har dom är väldigt kunniga med just fåglar så håll tummarna för mig
#4: I vissa fall så hjälper pappan till med mat om något händer mamman. Maten som föräldrarna 'spyr' upp innehåller mycket ämnen som ungarna behöver för att utvecklas normalt, därför ska man inte handmata ungar om man absolut inte måste, eventuellt kan man försöka hitta adoptivföräldrar som kan hjälpa till (fåglar som redan häckar.)
Det är bra att du tar dem till veterinär.
#6 Håller tummarna och hoppas på det bästa.💖
#6: Hur har det gått?
Jag tror att det borde rätta sig till, men operation gör nog inte veterinärerna i Sverige tyvärr på en sådan liten fågel.
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .