Varför blir han inte frisk đą
Ănskar eran hjĂ€lp, min lilla dunis blir inte helt friskâŠ
Vi var hos veterinÀr för en mÄnad sen dÀr han sövdes och röntgades, det togs tvÄ olika blod prover ocksÄ.
Det konstaterades en testikel tumör som han nu fÄtt tre sprutor emot som ska minska den och obehaget frÄn den.
Och sÄ visade de sig Àven en infektion pÄ blodproverna, sÄ han fick antibiotika Bacrim i 14 dagar och verkade först bli mycket bÀttre men sen blev han lite tröttare igen andra veckan, sÄ ringde tillbaka dit och dom skrev ut en annan typ av antibiotika Baytril men det hÀnde bara samma sak igen och nu Àr han sÄdÀr igen, han sover mycket och sitter ibland under vÀrmelampan lite uppfluffad. Han pratar ingenting men han Àter bra och dricker och avföring ser ibland lite lös ut men oftast fast.
Nu ska vi prova medecin mot svamp för att veterinĂ€ren tĂ€nkte att det kanske Ă€r det och inte en infektion (?) tror ni det kan vara svamp? Vad Ă€r typiskta symptom? Jag har aldrig sett honom krĂ€kas eller liknandeâŠ
KĂ€nner mig helt knĂ€ckt dĂ„ de lĂ€t pĂ„ henne som att funkar inte detta sĂ„ Ă€r det kört, men jag ser ju att han blivit bĂ€ttre det Ă€r bara fel medeciner pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, Ă€r det nĂ„gon som har nĂ„gra bra historier eller nĂ„got jag vill sĂ„ gĂ€rna hjĂ€lpa honom đđđ
NĂ„gon kanske kan ana va det kan vađą
Symtom han har Àr:
Sover mycket pÄ dagen, lÀtt uppfluffad nÀr han sover, lite dÄlig balans, plockar fjÀdrar speciellt flygfjÀdrar, vill ibland sitta under vÀrmelampa, pratar ingenting alls lÀngre, verkar inte glad och viktnedgÄng, vippar lite med stjÀrtfjÀdrarna och kan gapa nÄgra gÄnger pÄ raken ibland (dock va detta mer ofta innan antibiotika kurerna)
Annars sÄ tycker jag han Àter mycket mer efter antibiotika kurerna, och han leker ibland och hans fjÀdrar ser fina ut och han ser alltid till att putsa sig och vara fin, och har aldrig sett honom krÀkas eller liknande
#1: Ăr du 100% sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r en hane? Jag tycker det ser ut som en hona, vit/blĂ„ vaxhud. Kanske beror pĂ„ att han Ă€r sjuk med testikeltumörer, kanske orsakar det hormonrubbning? Kan inget om detta sĂ„.. frĂ„gar, hoppas du inte tar illa upp. đ«Ł
Jag skulle (om möjligheten finns) prata med en annan fÄgelkunnig veterinÀr och se om dem har nÄgon annan lösning eller nÄgot "bÀttre" som kan hjÀlpa eftersom det dem gör/ger inte hjÀlper honom. LÄter absolut inte bra att han tappar vikt.
Kan helt enkelt vara sĂ„ att han inte orkar mer. De Ă€r smĂ„ och ömtĂ„liga smĂ„ liv. đ„ș
Medlem i Svensk Undulathobby â SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater hÀr
Undulatungarna kommer ha fast ringmÀrkning och stamtavla.
Medarbetare pÄ sajten undulater
#2: vi trodde det var en hona fram till röntgen hos veterinĂ€ren! Jag blev sjĂ€lv jĂ€tte chockad men ja precis, det har varit testikel tumören som skapat hormon rubbningar som gjort att han ser ut som en tjej đ„č men fick bekrĂ€ftat av veterinĂ€r att det Ă€r en kille đ
VeterinÀren verkar vara sÀker pÄ att sprutorna mot tumören funkar utan varit mer instÀlld pÄ infektion just för att det visade de pÄ blodprovet. Han blev först bÀttre sen vÀnde de efter en, tvÄ veckor och han blev seg igen..
jag hoppas verkligen det Ă€r en svamp infektion som spökar, och att medecinen nu tar mot det! Men kĂ€nner mig osĂ€ker dĂ„ jag aldrig sett han krĂ€kas đ
men det knĂ€ckte mig nĂ€r hon pratade om avlivning helt plötsligt, han e bara 1 Ă„r och han blev ju piggare först kĂ€nns som han kan om de blir bara rĂ€tt medecinering đą han sover pĂ„ dagarna mycket, men pĂ„ kvĂ€llarna lekar han Ă€ndĂ„ och hĂ€nger med kompisarna đą det Ă€r bara att han sover oftare Ă€n domđ
Han tappar inte vikt nu utan var underviktig hos veterinĂ€ren första besök, 31g och har nu gĂ„tt upp till 33g sĂ„ det gĂ„r segt men Ă„t rĂ€tt hĂ„llâŠ
Ska absolut övervĂ€ga en annan veterinĂ€r om svamp medecinen inte tar nu, kĂ€nns som dom chansar lite mer svamp medecinen vet inte vad jag ska tycka âŠ
Har inget att komma med utan önskar er lycka till och att han blir bÀttre <3
#4: tack snĂ€lla â€ïžâ€ïž
#3: Uppfattade det som om han fortfarande tappade vikt. Har du provat UV lampa för honom? Kanske kan prova att sÀtta honom i en lite mindre provisorisk bur sÄ han kan "sitta still" och fÄ hjÀlpen ifrÄn UV lampan.
Det var vĂ€l du som frĂ„gade om fĂ„gelmat tidigare? Hur gick det med fodret? đ
Hoppas han blir bĂ€ttre snart. đ„șđ
Medlem i Svensk Undulathobby â SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater hÀr
Undulatungarna kommer ha fast ringmÀrkning och stamtavla.
Medarbetare pÄ sajten undulater
#6: dom har uv lampa halva buren och dom brukar vara pĂ„ bĂ„da sidorna samt vĂ€rmelampa â€ïž
Jaa precis, jag hann bara börja innan jag mĂ€rkte han var dĂ„lig och dĂ„ avbröt jag dĂ„ han var den som absolut inte tĂ€nkte smaka pĂ„ de konstiga nya grejerna đ men dom andra har jag fĂ„tt igĂ„ng pĂ„ Ă€gg iallafall sĂ„ framsteg đ„° tror han kommer smaka bara han mĂ„r bĂ€ttre dĂ„ de blir lite grupp tryck liksom đ
Jag har ett tips som du kan prova. Ett av det bÀsta cancer dödande maten pÄ markanden Àr broccoligroddar, antingen ger man dom fÀrska eller sÄ finns ocksÄ att köpa i pulverform hÀr:
Det lÀgger du pÄ fröna men dÀr du sprayar uppepÄ sÄ dom mÄste fÄ det i sig :)
Hur ser kosten ut för honom? Den kan spela en stor roll i det hela <3
tamfĂ„glar Ă€r inte bara fĂ„glar i bur, dom Ă€r sĂ„ mycket mer^^ Ăr sajtvĂ€rd pĂ„ http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
#8: intressant! Testar gÀrna men fick inte nÄgon lÀnk i svaret!
HÄller pÄ att lÀra dom Àta med varierad kost, funkar pÄ alla förutom denhÀr lilla envisa killen, och eftersom han gÄtt ner i vikt tidigare av att han Àr sjuk sÄ avvaktar jag enligt veterinÀrens rekommendationer tills han Àr frisk, sÄ han inte matvÀgrar men serverar Àgg, morot och persilja nÀstan varje dag pÄ taket som dom andra brukar Àta av och som jag sett honom smaka av en gÄng sÄ tror de kanske slÀpper sÄ smÄningom!
#8: hade du nÄgon lÀnk till broccoli groddar pulver?
Och har du andra tips pĂ„ en kost nĂ€r han behandlat med tvĂ„ olika antibiotika, och svamp medel och de verkar inte riktigt vara rĂ€tt đ