Ungarnas färger
Det är ju jättespännande det här med färger. Men nybörjare på det så behöver lite hjälp.
Det här är vad jag kommit fram till (fick hjälp med föräldrarna här):
Pappa vit/blå dominantbrokig split lutino
Mamma grön isabell opalin
Laddar upp en bild i taget för de verkar hamna i oordning annars.
#4: Jag skulle nog säga att den gul/gröna är Recessivbrokig? Däremot skall du hålla koll på näbben på första ungen, tycker näbben ser lång ut.
Unge tre är en Spangle.
Unge 4 är jag osäker på. Eventuellt kan det vara som du säger. Den ser blå ut på ryggen så Himmelsblå Spangle/Gråvinge kanske? Någon mer kunnig får hoppa in här. Den var vacker i alla fall. :)
Unge 5 är Normaltecknad Himmelsblå.
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
#8: Tack :)
Jag tror du menar unge 2 med näbben. Ja har sett det så ska ha koll, den har börjat äta mycket själv så hoppas det hjälper näbben. Finns både kalksten och lite hårdare näbbsten till dem. Ngt mer jag kan göra? Minns att vi klippte näbben då och då på en fågel för många år sedan då den aldrig slet näbben normalt.
Svårt med skillnaden på dominant- och ressecivbrokig. Tycker den har samma teckning som sin pappa fast gul och grön istället för blå och vit. Men pappan har vitt runt iris tycker jag. Finns det andra kännetecken på vilket som är vilket?
Nu ser man ju inte magen på unge 3 men den är lite blåaktig nertill. Kanske syns på bilden nedan.
En liten ”familjebild” utom pappan som vände huvudet ur bild.
#9: Jag är ganska säker på att den är Recessivbrokig. Om det är en hane, blir vaxhuden aldrig blå, utan den blir i en lila/rosa ton och förblir den färgen. För att få fram Recessivbrokiga undulater så måste båda föräldrarna ha det anlaget vilket förvirrar mig något, eftersom din hane har vit irisingring, antagligen är båda föräldrarna split. På bilden nedan ser du en Recessivbrokig undulat, samma mönster som din gul/gröna. Här är en Recessivbrokig undulat. Ett vanligt kännetecken på Dominantbrokig är att dem brukar få ett vitt eller gult band över bröstet, eller en fläck i nacken.
Man kan ta undulaten till en fågelkunnig veterinär för så slipar dem ner den om det skulle behövas. Börja med kalksten så får du se om näbben blir kortare, annars är det veterinären som gäller.
- Redigerat 2023-03-30 18:07 av Nilinthil
#11: Fina är dem allihopa vilket fall som helst! :)
#11: Glömde säga detta förut men du kan även testa ge dem hårda grönsaker, som morot (om dem äter det). Det kan hjälpa till med näbben. :)
- Redigerat 2023-04-01 18:34 av Nilinthil
#13: Aha har bara gett rivna. Ska testa 👍