Undulater iFokus

Undulater

Etiketterallmänt-om-undulaterbeteenden-hälsa-skötselmat-utfodringhälsa-sjukdomarutfodringsjukdomarfakta-om-undulater
Läst 67 ggr
Saarrau
0

Tips för stödmata undulat?

Min ena lilla kille är underviktig, var hos veterinär förra veckan där det visade sig att han har en testikeltumör och någon mer infektion som jag inte fått svar på ännu vad exakt. Men han är satt på antibiotika och metacam, samt får en spruta nu 1 gång i veckan mot tumören i tre veckor, men det konstaterades att han är underviktig också och ska stöd matas.

Och jag har kämpat, veterinären sa att jag ska börja med ungefär 3-4ml via en spruta varje dag, och jag ger medecin dag och kväll ,(8.30 & 20.30) , och han hatar det så mycket och då har jag försökt ge mat i samma veva för att han ska slippa bli fångad flera gånger per dag men får inte i honom någonting alls! Högst två droppar, och försöker jag mer så kommer medecinen upp! Och veterinärerna ger mig inga tips på vad jag kan annars göra, och vill inte tvinga honom tills han kräks och speciellt inte nu när han får andra medeciner! Har provat lägga ”matersättningen” på frön, hirs, grönsaker, i vattenskål, leksaker, direkt från sprutan utan att bli fångad (men han e livrädd för sprutorna nu då han förstått att det är äcklig medecin som kommer från dom)

Förhoppningsvis blir det lättare när jag inte behöver ge dom andra medecinerna längre men blir stressad över att han blivit så smal vill bara han ska gå upp i vikt! 😢

Har någon nåt super knep? Eller något annat jag kan försöka erbjuda? Eller få honom få större matlust? Ska till veterinären imorgon för andra sprutan så ska fråga ännu mer då men här är folk så otroligt duktiga så vill gärna ha tips!❤️

Nilinthil
0

Du kan ju prova naken havre? Det var poppis hos mina undulater när dem först smakade det, men det ska inte ges för ofta eller för mycket eftersom det inte är en ersättning för deras frön och grönsaker. Prova att köpa naken havre, blanda i deras vanliga mat och ställ in och se om han äter.

Hoppas han blir bättre!

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater

• Redigerat 2023-03-12 16:42 av Nilinthil
Saarrau
0

#1: ja! Tack! Ska absolut prova detta 😍

Nilinthil
0

#2: Om det inte fungerar kan du prova Fonio Paddy. Jag har inte provat det, men ska i framtiden. Du kan läsa om det ifrån hemsidan ovan. 😊

Saarrau
0

#3: okej spännande ska testa båda två! Men är det med mer kalorier så han kan gå upp lite extra fort eller hur funkar det? Den ersättningen han fick från veterinären är typ som en välling med extra kalorier men han har aldrig ätit något som ser ut som det, och då vet du säkert hur envisa dessa små dun kan vara 😇😅😅

Nilinthil
0

#4: Om han är så reserverad emot mat som du säger just nu, så kanske för fet mat inte är bra att ge i massor. Fonio Paddy är en komplett fågelmat enligt hemsidan ovan, så risk för över matning är inget att oroa sig över, så skulle gissa på att den inte är fet eller har massor av kalorier med risk för övervikt.

Det står att fröna har massa med bra saker i sig:

*"FONIO PADDY® är en unik och 100% naturligt fågelfrö med extremt höga utfodringsvärden.
Många uppfödare av fåglar förespråkar flera medicinska egenskaper för detta nyttiga frö och det används framför allt i kampen mot coccidios.

Förutom protein, vitaminer och mineraler innehåller det massor av aminosyror. Dessa har en direkt effekt på ökningen av energi och styrka och har en återhämtning på fåglarna."*

• Redigerat 2023-03-13 02:51 av Nilinthil
Saarrau
1

#5: spännande! Ska absolut prova 🥰