Undulater iFokus

Undulater

Läst 44 ggr
Adde78
0

hona och hane?

Vi har en hane som blivit ensam (ca 10 månader gammal), han hade en killkompis innan. Nu funderar vi på om vi ska försöka hitta en hane till eller om vi ska köpa en hona som finns i närheten av där vi bor som också blivit ensam (hon är ungefär lika gammal). Det känns ju rimligt på många vis att köpa hon som är själv och nära. Vi bor i Lappland och det är ca 4 timmars bilresa till närmaste uppfödare.

Det vi undrar är om det är någon nackdel att de är en av varje kön, vi vill inte ha ungar. Mår de dåligt av att inte få skaffa ungar, blir honan knasig då?

Lägger de ägg någon annanstans om man inte sätter in holk- ska man ta bort äggen i så fall?

Eller ska vi helt enkelt bara köpa en hane som kompis?

Mvh Adde

Tarotstollan
1

Passar ju jättebra då båda är ensamma. Han skulle bli glad av en tjejkompis.
De kan lägga ägg men då får du väl kasta dem. Har haft flera grupper av undulater med både mer killar eller tjejer och det är inte säkert att de blir ett par, viktigast är att den har minst en kompis.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Namiko
0

Jag tycker det är jättebra om ni kan och vill ge den ensamma honan ett nytt hem.

Det finns saker man kan göra för att förhindra äggläggning. Att se till att dom får 12 timmars sömn i mörker varje natt och inte har något som kan användas som en holk är en bra början. Det finns fler grejer än så och ju fler man håller sig till desto mindre är risken att dom vill föröka sig. Sen, även om honan lägger ägg så behöver man inte låta dom kläckas men det bästa för honans hälsa är att försöka undvika äggläggande helt och hållet.

Kom ihåg att hålla en ny fågel i karantän i minst 4 veckor innan dom får träffa varandra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.