Har hon skadat sig?
Hej! Upptäckte att min ena undulat har en fjäder som sticker ut, har hon skadat sig? Upptäckte det efter dom hade lite fnatt och lekte och flög ut och in i buren och höll på med nya leksaker. Hon är ganska aktiv och flyger runt mycket och rör sig och känns som hon flög in i någonting eller nåt, men såg inte riktigt. Ska jag göra någonting eller låta det vara? Rörde lite försiktigt där och det verkar inte göra ont eller så men den står verkligen rakt ut? Annars flyger hon bra vad jag märkt, äter, dricker, putsar sig som vanligt, hon sover på ett ben varierar ben och verkar inte ha dålig balans eller så
Låt den vara, hon kommer att tappa den när det är dags eller så lägger hon den tillrätta själv. Pilla inte på den för det kan skada hennes vinge under.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: okej tack så mycket för svar! OM det skulle vara något allvarligare, finns det något jag kan hålla koll på? Om du vet! 😊
Det händer att fåglarnas vingpennor hamnar lite fel emellanåt, bara låt de vara. Det är inget farligt men om man petar och drar i den så kan den göra ont och kanske gå av på fel ställe, den sitter ju kvar i fågeln och det finns ju blodådror i den och nerver också.
Hade det vara flera vingpennor som hade ställt sig så där, kanske 5 och fler skulle man kanske ringa och fråga en veterinär.
Där är jag inte säker, de fåglarna jag hade kunde någon gång få 1 - 2 vingpennor på det viset.
#3: okej tack snälla för svar! Absolut, jag nuddade den super löst på den när det hände bara för att se om hon reagerade, vilket hon inte gjorde men har inte petat eller dragit i den och hon själv verkar inte bry sig så mycket eller dra i den själv så förhoppningsvis släpper den väl bara när det är dags!
#4: idag släppte vingen tror jag! Om den då inte la sig till rätta men hittade en likande som låg på botten så antar det var den.. men är det någon fara då om den släppte så snabbt eller är det bra?
Fåglar tappar fjädrar och dun hela tiden men mest när de ruggar. Allt är ok, såvida du inte ser att hon beter sig annorlunda.