Undulater iFokus

Undulater

Läst 79 ggr
Mulleobuffa
0

Morgon ljud?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det något specifikt med undulater på morgonen? Min Buffa har en tendens att skrika bloody murder non stop varje morgon hela morgonen. Finns det någon anledning till detta? Länkar ett klipp här nedanför med honom skrikandes. Han ropar även väldigt mycket o det är bara på morgonen han håller på såhär. Är det någon som vet vad det beror på?

Chinesecrestedlover
0

De skriker på morgonen (och ibland även till kvällen) för att samla flocken/se att alla klarat natten osv. dvs. det är ett helt normalt beteende för fåglar. Mina gojor skriker och visslar och kan vara rejält högljudda så fort de inser att jag vaknat, men det hör liksom till.

Följdfråga, är han ensam eftersom du skriver att han skriker och inte att de skriker förresten? För då bör du i så fall snarast skaffa minst en (men gärna fler) undulatkompis till honom.

[Undertaker]
0

Som #1 säger kallar de på flocken. Vad som kan hjälpa är att ha dem övertäckta under natten och täcka av dem lite senare. Funkar framförallt om någon fågel vaknar tidigt på sommaren.
Varierar dock lite från fågel till fågel. Av alla fem jag någonsin haft skriker fyra om mornarna. Två tills de får ut (jag stänger buren under natten).

Mulleobuffa
0

#1: nejdå han har sin bror! Brodern är däremot tyst på mornarna, han sitter mest förskräckt när Buffa drar igång 😅

Mulleobuffa
0

#2: dom är övertäckta på natten! Jag brukar försöka vänta med att täcka av till lite senare men dom börjar ofta flaxa runt i buren då o blir rädd att de ska råka skada sig pga mörkret!

[Undertaker]
0

#3: Vissa fåglar är inte lika morgonpigga. Jag har i dagsläget tre. Två unga och en äldre dam. Ena fågeln vill redan ut vid sju medan de andra gärna sover lite till.

[Undertaker]
0

#4: När vaknar dem ungefär?

Mulleobuffa
0

#5: ja mina brukar inte vara så morgonpigga i första taget, dom kan sova rätt länge men när dom väl vaknat är dom väldigt vakna 😆

Mulleobuffa
0

#6: olika beroende på hur dagen ser ut, jag är student o pluggar så om jag är i skolan brukar de vakna lite tidigare, men jag försöker alltid hålla det runt 08 tiden för att hålla deras rutiner!

[Undertaker]
0

#8: Finns egentligen inte mycket mer man kan göra än att ha dem övertäckta och sedan någon gång samla flocken. Fåglar fungerar på så vis och jag har verkligen bara kunnat dra ut på tiden på sommaren genom att täcka över mina dåvarande fåglar.

Mulleobuffa
0

#9: ja det får väl vara så då. Man blir bara så trött i huvudet när man precis vaknat o dom börjar sätta igång 😅

[Undertaker]
0

#10: Min ena nu vill upp sju så jag ser tilla tt alltid vakna lite innan. :')
Sedan så skriker de inte allt för mycket eller så är jag avtrubbad efter att ha haft fåglar hela livet. Vem vet.

Vad du kan testa är även att sysselsätta dem. Funkar hos vissa individer men det beror lite på. Mina får en kvist ibland på morgonen om jag måste iväg väldigt tidigt. Det brukar distrahera dem då det tydligen är viktigare att få bort alla löv istället för att skrika.

Mulleobuffa
0

#11: ja det brukar jag försöka med. Min Mulle sitter muntert o pysslar med vad jag gett honom men Buffa är inte lika imponerad😆 dom brukar få sallad o just nu har dom lite kvistar med massa löv. Om han bara hade ropat hade det inte varit några problem, men just det kraxande skorrande ljudet kan bli lite jobbigt

[Undertaker]
0

#12: Har bara haft en undulat i mitt liv (tog över honom tillsammans med en nymfparakit och undulaten gillade absolut inte andra fåglar så de fick förbli ett udda gäng) och han var väldigt tyst. Lite panikskrik när han tabbade bort sin vän men annars satt han mest och pratade eller lät inte. Nymfparakiten hade lite mer åsikter, framförallt på mornarna.

Mulleobuffa
0

#13: ja mina två är tvärtom, super snackiga. Vi bor rätt tätt ihop så ibland kan det kännas som att jag är påväg att tappa vettet