Dela på undulaterna?
Jag har precis införskaffat undulater för första gången. En hane från en djuraffär (oklar ålder) och en liten 3 månaders från en uppfödare som vi gissar på är en hona. Hon var lugn, trygg och orädd när hon kom hit för en vecka sedan och åt från handen utan rädsla.
Problemet är han från djuraffären. Han är livrädd och varje gång jag måste göra nåt i buren så får han panik. Nu har detta smittat av sig på henne och hon har oxå börjat bli rädd. Det är så synd. Ska jag dela på dem och jobba med dem var för sig? Eller ska jag bara ge dem tid? Han har varit här i två veckor och det började gå åt rätt håll sen helt plötsligt har han tagit 10 steg bakåt. Tacksam för hjälp!
Oavsett om du behåller fåglarna tillsammans eller inte så behöver du börja om från början med dom nu när dom börjat visa rädsla för dig. Du måste bygga upp er relation från grunden för att visa att dom kan lita på dig.
Det är lite sent nu, men i framtiden, se till att ha nya fåglar i karantän i minst 4 veckor för att se att dom mår bra och inte drar med sig någon smitta till fåglarna du har hemma. Det ger dig också en chans att jobba med en ny fågel separat innan den introduceras till flocken.
För tips på hur du ska bygga upp er relation från grunden och få fåglarna att lita på dig så rekommenderar jag BirdTricks på Youtube. Dom har flera videor om specifikt undulater men det mesta dom pratar om gäller alla papegojor, inklusive undulater. Två videor jag kan rekommendera till dig är The Power Pause Training Technique och Taming Fearful Parakeets and Budgies. The power pause går att göra med fåglarna i buren och är ett bra första steg, det kräver dock att man är väldigt uppmärksam på fåglarnas kroppsspråk.
Jag tittade på alla deras undulatvideor och massa andra innan jag skaffade mina första undulater för ett halvår sen och det har varit den mest värdefulla källan till information som jag hittat. Kolla gärna på olika träningsvideor, oberoende av fågelart, för att se deras metoder i praktiken. Även om du har noll intresse av att träna dina undulater så hjälper det enormt mycket att lära sig grunderna och att läsa fåglars kroppsspråk för att lättare kunna få dina fåglar tama. Jag rekommenderar dock skarpt att i alla fall lära fåglarna target training, när dom kommit så långt att dom är lugna i din närhet just för att det är ett jättebra sätt att bygga upp er relation och underlättar om man vill flytta fåglarna någonstans om dom inte vill kliva upp på handen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1: Tack så hemskt mycket för tipsen. Ska kolla upp det