Nya kompisar till mina honor
Hej alla!
Jag är på jakt efter att utöka min nu lilla undulatflock, jag har två honor som är systrar, 4 år gamla och vill gärna ge dem lite vänner att umgås med, jag håller specifikt utsikt efter omplaceringsfåglar och har hittat ett kärlekspar som är i akut behov av omplacering.
Och någonstans i mitt huvud tänker jag att det är totalt omöjligt att introducera en hane i flocken på då tre honor, även om han är ”ihop” med sin lilla fru redan. Har jag rätt? Kommer det bli en obalans att alla honor kommer bråka om hanen?
Är det bättre att tänka 4 honor? Ska jag gå efter två hanar istället så att mina kära kanske får en livspartner ? (Jag är rädd att de börjar lägga ägg om jag introducerar en hane, eftersom att de är 4 år och inte har lagt ägg innan så är det riskabelt vad jag förstått det som så det vill jag inte utsätta de för).
Vad tror ni, tankar?
Ha det fint så länge, Linn
Dom behöver inte lägga ägg bara för att det finns en hane i flocken. Ger man dom ingen holk eller annat dom kan se som ett bo och gör saker för att hålla nere deras hormonnivåer så kan du komma undan äggläggande. Det finns såklart alltid en risk att dom lägger ägg ändå, men det behöver dom ingen hane för att göra.
Det är alltid riskabelt med äggläggande, utöver det faktum att det sliter mycket på kroppen för honorna. Men det finns som sagt saker du kan göra för att förhindra det. Tillräckligt mycket sömn, en bra, balanserad kost och tillräcklig aktivering är några av dom.
Det är inte heller säkert att dina honor kommer att ha något intresse för den nya hanen. Jag har en hona och en hane tillsammans och hon har noll och inget intresse alls för honom som partner utan hon accepterar honom som en flockmedlem och inget mer. Ett tag var han väldigt aktiv med att uppvakta henne men det har lugnat ner sig med tiden. Har hanen dessutom redan en partner så borde han inte ha något intresse alls för dina honor.
Jag är fortfarande ganska ny på undulater men min uppfattning är att det är viktigare att ha ett jämnt antal fåglar än jämnt fördelat mellan könen eller alla av samma kön.
Jättehärligt att se att du vill ta in omplaceringsfåglar, förresten. Jag gör samma sak själv. Det finns alldeles för många undulater i behov av hem.
Vill du ta kärleksparet så tycker jag att du ska göra det.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Hej
Var finns du någonstans?
Jag har en hane som blev ensam i våras och är i behov av kompisar då vi bestämt att inte skaffa fler. Det är en regnbågsundulat och han blir 2 år i december. Kan det vara intressant.
#1: Hej! Tack för svar! Jag har läst att honor över två år som inte lagt ägg förr ej bör göra det för då är det direkt farligt, så jag kanske är överdrivet rädd för det, men jag visste faktiskt inte att man själv vidta åtgärder för att de inte ska bli lika intresserade utav detta!
Ja men så roligt att du gör det! Som du säger det behövs..
#3: Jag är minst lika rädd för att min hona ska börja lägga ägg. Så pass att jag hellre tar in hanar än honor så jag slipper oroa mig. Men nu har jag en hona och gör mitt bästa för att motverka äggläggning.
Saker som jag gör för att hålla nere deras hormonnivåer är att ge dom 12 timmars sömn i mörker varje natt. Kortare nätter signalerar att det börjar bli sommar och är dags för parningssäsongen. Börjar dom visa hormonella beteenden kan du öka till 14 timmar under en vecka.
Jag håller nere mängden frön dom äter. Dom äter främst grönsaker och pellets. Får dom en chans att äta upp sig på fet och proteinrik mat så kan det stimulera hormonerna inför parning (för att inte tala om risken för sjukdomar). Mina får lite frön till middag och jag använder hirskolv som belöning enbart.
Klappa dom inte någon annanstans än på huvud och nacke, resten av kroppen är till enbart för deras partner och stimulerar hormoner. Inte för att undulater brukar vara särskilt gosiga av sig till att börja med.
Aktivera dom ordentligt. Träning, leksaker, födosök, alla aktiviteter du kan komma på för att hålla dom sysselsatta. Undvik speglar i buren.
Gör om i buren regelbundet. Jag flyttar om och byter ut leksaker en gång i veckan.
Som jag sa tidigare, inget krypin som kan användas som ett bo.
Sömn och kost är det allra viktigaste, för lite sömn och felaktig kost kan orsaka mycket problem, både ökade hormoner, sjukdomar och beteendeproblem. Kan tipsa om BirdTricks på Youtube om du vill veta mer. Dom har jättebra information och flera videor specifikt om undulater, men det mesta dom pratar om gäller för alla papegojor, oavsett art.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Wow tack va intressant! Va kul att läsa, mina honor lever redan efter det du säger, men jag hade ingen aning om att det påverkar hormonerna så mycket, det är något jag helt missat att läsa om! Bra tips ska kolla upp youtube kanalen!
Det verkar inte pratas så mycket om hormoner och undulater vad jag har sett. Det är dock ett stort samtalsämne när det gäller större papegojor, troligen för att en större fågel kan göra mycket större skada när dom blir hormonella och börjar bitas från ingenstans.
Min lilla hane har som mest attackerat min hand under tonårsperioden och även om han biter hårt så gör han ingen direkt skada, så det är mycket lättare att ignorera än tex en kakadua är.