Undulater dör plötsligt
Hej, för några veckor sen köpta jag en undulat till min son. Det var hela tiden stilla och tyst buren, efter några dagar hade den bajs under skjärtfjädern, sen började den burra upp sig och tillslut dog den. Allt detta inom loppet av en vecka.
Jag har inte gett den någon annan mat än de frön vi fick med oss av djuraffären samt vatten. Den har inte stått där det vart dragit eller med för varma eller kalla temperaturer. Den står på ett lugnt ställe och inte i köket.
Igår var vi på samma djuraffär och köpte två nya (tänkte att den första kanske var ensam) men en av dem dog inom loppet av 7 timmar. Den andra är nu dålig i magen och har bajs runt rumpan, så tänker att den kommer avlida snart också.
Vad är det som händer!?
Enligt djuraffären så är deras undulater friska och de har inte stött på något sådant här förut. De menar på att det måste vara något i vår hemmiljö, vad vad? De säger att det kanske blivit väldigt stressade eller rädda, men vi har inga andra husdjur eller massa folk hemma, det är lugnt utan massa höga ljud.
Är det någon som vart med om detta tidigare?
Mvh,
Erika
Det är alltid en ökad risk när man köper djur från en djuraffär. Deras djur kommer nästan alltid från grossister som föder upp under hemska förhållanden utan någon tanke på hälsa. Fåglarna i butiken kan mycket väl bära på en sjukdom som bryter ut vid stressen som en flytt innebär.
Det utesluter dock inte att det kan vara något i hemmet. Fåglar är så mycket känsligare än andra djur och många saker som man inte behöver tänka på i vanliga fall kan innebära sjukdom eller död för en fågel. Saker som teflon, självrengörande ugnar och annat kan döda fåglar otroligt snabbt. Jag tycker att du borde kolla upp hur man fågelsäkrar sitt hem och se om något som nämns kan ha varit orsaken.
Till sist, det är i princip omöjligt att se på en fågel om den är frisk eller inte, dom är mästare på att dölja sjukdomar, vilket är varför dom ofta redan är döende när dom väl visar symptom. Så jag litar absolut inte på att fåglarna är friska för att personalen i djuraffären säger det. Det enda dom kan säga är att fåglarna inte uppvisar symptom, det är inte samma sak som att dom är friska.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1: Hej och tack för ditt svar! Vi har hållit buren borta från köket på grund av teflonpanna osv. Jag förstår inte vad det kan vara, annat än stressen av att flytta. Men enligt djuraffären ska det inte vara ett problem. De säger att de använder en uppfödare i Vara, och att det aldrig vart ett problem med sjukdomar hos deras fåglar. Det var 6 i buren när jag köpte, vi har nu köpt 3 och de har inte sålt några fler, så jag undrar hur de kan veta att dessa fåglar inte har något underliggande. Jättetråkigt verkligen.. Men precis så du säger så kan de inte säga med säkerhet att de är friska, bara att de inte uppvisar symtom.
- Redigerat 2022-07-17 22:52 av ErikaM
Tyvärr låter det som en infektionssjukdom som de måste ha fått i djuraffären
#0: Oavsett orsak är det inte ok att 3 undulater dör inom så kort tid,dessutom köpta i samma butik.Kräv pengarna tillbaka och köp inte där igen.Felet ligger inte hos er i alla fall.
#4: Hej! Ringde dem och de sade att deras undulater var friska och det är något i vår hemmiljö.. ställde hur som helst in buren i ett lugnare rum men en lampa bredvid för värme. Satte även på fågelkvitter på youtube viket han verkade gilla. Nr 3 är fortfarande vid liv iallafall!
#3: Hej! Jaa något är det ju. De kanske är stressade i djuraffären, och sen pallar de inte flytten. Var en halvtimme i bilen..
Var köpte du dem?