Gullig fågel
Hejhej! Jag har 2 undulater och jag läste nånstans att man inte ska ge dem godis ofta för dem kan bli tjocka och då blir deras hälsa dålig. Jag gillar och ge dem kräcker eftersom det finns en sort som är blandat med honung och sesam som dem gillar extra mycket men jag ger inte dem den ofta eftersom jag läste nånstans att man inte ska ge dem fågel godis ofta. Stämmer det?
Ja det är jag ganska säker på, så är det ju för alla djur, Hamstar, Hundar, Hästar och Fåglar. Det är ju inte bra för en människa att äta för mycket sötsaker och det är det inte heller djur
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Life is not easy, who said it was?
Mina fåglar brukar nysa ofta. Hur kan jag hjälpa dem? Tacksam för svar eller råd.
Torr luft och dammiga miljöer kan leda till nysningar så luftfuktare och luftrenare kan hjälpa. Är det en luftvägsinfektion som orsakar nysningarna så är det veterinär som gäller. Torr luft ökar även risken för luftvägsinfektioner så det är bra att åtgärda.
Angående kräcker så är det rent skräp och jag skulle inte ge det alls. Mina undulater får hirskolv som belöningsgodis, annars äter dom i princip bara grönsaker, pellets och lite fröblandning. Deras fröblandning är som en stor belöning i slutet av dagen så det finns verkligen ingen anledning att ge dom något onyttigt bara för att.
Med så små fåglar så är även små mängder onyttigheter mycket och felaktig kost kan leda till bland annat fettlever. En kräcker på två undulater är enormt mycket socker och fett. Mina fåglar äter inte ens en tesked frön var per dag, en kräcker skulle vara en godisbuffé för dom som räcker i flera dagar.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Igentligen så har mina undulater problem med levern men kan jag ge dem lite frö utöver pellets? Tacksam för svar mvh
Äter fåglarna enbart pellets just nu eller äter dom grönsaker också? Har dom problem med levern redan så är det extra viktigt att dom äter en så bra kost som möjligt för att ge levern en chans att läka.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag ger dem mest pellets men jag brukar blanda lite frö med pellets ibland men inte grönsaker. Frukt brukar dem få ibland eller bär men inte för ofta. Är frukt eller bär nyttigt för dem?
#6: Frukt och bär ska bara ges i begränsade mängder, precis som Kräcker så innehåller dom mycket socker. Bär är bättre än frukt. Grönsaker, speciellt gröna blad och tex broccoli är supernyttigt för dom och bör ges dagligen. Man kan göra en grönsaksblandning åt dom som man fryser in så kan man bara ta fram lite åt gången så behöver man inte göra nytt varje dag. Jag gör en stor omgång som jag fryser in i tunna "skivor" som jag kan bryta lös bitar av. Jag använder recept från BirdTricks som är utvecklade tillsammans med en fågelveterinär för att ge fåglarna den näring dom behöver, men det finns även flera recept på chop här på iFokus som du kan använda dig av.
Vill dom inte äta grönsakerna som dom är så kan du blanda i lite frön för att få dom att vänja sig vid smaken.
Jag ger dem krossat snäckskal för att jag läste att det är bra för deras matsmältning. Är det bra även om dem har problem med levern? Tacksam för svar.
Jag har en uv lampa som jag öppnar till dem då och då. Är den också bra för deras lever? Tacksam för svar.