Undulat på rymmen!
Hej!
Igår kväll så glömde jag att stänga fönstret till rummet där jag har 4st jätte fina undulater. Det var jätte varmt och man såg att de var ganska utmattade så jag öppnade fönstret helt och la för gardinen så att ingen fågel skulle rymma ut! Riktigt dumt misstag av mig att glömma att stänga på kvällen :(
När jag kom upp imorse så var gardinen fortfarande för och fönstret öppet och en fågel borta…
Självklart letade jag runt i rummet först innan jag tänkte att han hade flugit ut, men han är ingenstans i rummet. Alla 3 fåglar var inne i buren som vanligt då de alltid sover inne i buren och inte i rummet, men han var inte kvar.
Jag har gått ut och lockat med både hirskolv och spelat upp undulat ljud från youtube men också inspelade videos från mina egna fåglar. Har inte hört ett tecken av honom, eller sett honom. Jag vet inte heller om han har rymt ut nu på morgonen eller igår kväll? Klarar han sig? Jag är så orolig för honom :( Hemskt misstag av mig att glömma, men jag får hoppas att han kommer hem ❤️ Finns det något man kan göra för att locka hem dem?
Hur länge kan de klara sig i naturen utan mat och vatten? Som tur är det ganska varmt på nätterna så jag hoppas att lilla hjärtat inte fryser :(
(Som sagt har jag inte sett honom flyga ut utan han var borta imorse)
- Redigerat 2022-06-26 19:28 av Undulatälskare123
Jag kan inte mycket om underlater men ska försöka hjälpa till.
Kan han ha flugit till ett annat rum?
Det är ju sommar så frysa ihjäl tror jag inte.
Vatten o mat kan han nog hitta,katter o sånt är nog värre.
Lycka till,måste vara hemskt.
Tänker på dig o underlaten.❤
Lägg ut på olika FB-grupper med de områden där du lever och områden nära så folk kan hålla utsikt för en undulat som rymt samt sätt upp lappar i områden där du bor och nära områden.
#2:
Tack så mycket för tipsen, ni är för fina❤️
Har kollat runt lite i huset men de verkar tveksamt att han är inne.. Har nämligen 2st katter i huset och då är fåglarna i ett stort rum på övervåningen så inte kattisarna kan komma in. Hade nog hört om han hade varit i huset, kvitter osv.
#4:
Finns det något man kan göra för att få in en undulat? De är förstås jätte svårt, han är ganska blyg av sig och inte helt tam. Han kunde sitta på mitt finger ibland om jag hade godis, men om jag kom fram med fingret utan godis flög han iväg :(
#5: Det är svårt att säga. Ute finns det många skrämmande saker och även om en fågel ser dig som 100% trygghet så kan omgivningen leda till att den ändå inte kommer. Du kan testa, om du hittar honom, att kanske ha resterande undulater i en transportbur ute nära honom? Fungerar bara om de andra är hyfsat trygga ute och ni inte har några katter eller liknande i grannskapet.
Annars så är det verkligen bara att hoppas, leta och försöka locka med mat.
Om fågeln landar någon stans och är utmattad lär det funka med håv eller nät. Förutsätter att man vet vad man gör och är snabb.
Har som tur är aldrig behövt fånga in en bortflugen fågel så jag kan bara komma med saker som kan fungera i teorin.
#6:
Mina fåglar har aldrig varit utomhus förut :( Förstås bara när man har transporterat från djuraffär, förra ägare osv. Men det känns ganska konstigt för alla fåglar var inne på kvällen, sen helt plötsligt var en fågel borta. Jag har varken hört undulat kvitter utifrån eller sett honom
#7: Undulater är tyvärr bra på att flyga längre distanser… Jag hoppas verkligen att han dyker upp men tror det är svårt. Fåglarna vet ju inte hur deras hem ser ut utifrån. Du får nog se till att så många i omgivningen som möjligt vet om att han saknas så att fler kan hålla utkik.
Har informerat grannar, kompisar nära osv. Ingen har sett honom :( Jag tycker så synd om hjärtis
Lycka till!
Tycker är chansen liten att han hittar hem igen.
Puttar kanske upp ett jobbigt ämne men hur har det gått?💙