Undulater iFokus

Undulater

Läst 183 ggr
Mulleobuffa
0

Undulat skriker

Jag håller på att få panik. Varje morgon ska min ena undulat Buffa kraxa något fruktansvärt. Han låter som en arg skata ungefär fast mycket gällare. Det verkligen skär i öronen när han går igång, och det är bara på morgonen, varje morgon. Just nu har han hållit på i över 1h och det värker i mitt ena öra. Dom har en jätte stor o fin bur och dom flyger ute flera timmar varje dag. Hans bror blir fruktansvärt irriterad på hans kraxande och säger ifrån ibland men det hjälper inte. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, jag blir rädd att grannarna ska bli störda av hans skrikande och få oss utkastade. Blir även orolig för hans små stämband, måste göra ont i halsen att hålla på sådär i flera timmar. Är det någon som vet vad jag kan göra för att få honom att lugna ner sig?

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Undulater ifokus är intressesajten för oss alla undulattokar! Varesig du har, har haft, eller helt enkelt bara är intresserad av undulater är detta den rätta sajten för dig! Välkommen till undulater.ifokus.
[Undertaker]
0

#0: Jag hade det problemet med min ena uppsättning fåglar (en undulat och en nymfparakit) på sommarhalvåret när det blev ljust tidigare på morgonen. Testade att låta de sova under en handduk eller filt så att det sov längre på mornarna och det hjälpte. Filtar hjälpar även fåglar att hålla sig lugna när man transporterar dem.

Sedan kan skrikandet bero på att det kanske är en fågel utomhus som låter på mornarna. Min ena nymfparakit skriker när kråkorna kraxar ute men hon lugnar sig när man pratar med henne.

Kan även bero på att din fågel inte vet vad den ska hitta på. Jag brukar ge mina lite salad eller andra grönsaker att hålla på med om mornarna så att det har något att undersöka och sysselsätta sig med. Brukar funka när de inte riktigt själva vet vad det ska hitta på.

Nu känner jag ju inte din undulat och skrikande kan ha väldigt många orsaker men något kanske kan vara till hjälp.

Mulleobuffa
0

#2: tack för svar! Ja dom sover under ett lakan varje natt och i morse fick dom sova till ungefär 09, men det gjorde ingen skillnad. Sallad och grönsaker får dom varje morgon och när de ätit börjar kraxandet. Det finns inga fågelljud som tar sig in utifrån om jag inte har fönstret öppet. Jag försöker aktivera dom så mycket som möjligt men det verkar inte hjälpa. Kanske även bör nämna att han börjar flaxa runt ibland medan han kraxar, vet inte om han är stressad eller irriterad men förstår inte på vad, dom gillar sin bur och vill ibland inte ens flyga ut. Jag tycker så synd om hans bror också som inte riktigt vet vad han ska göra, ibland kryper han upp i något hörn o bara tyst kollar på när Buffa drar igång. Har inget emot deras kvitter eller sång, tycker snarare det är rätt härligt. Men just det här kraxandet kan verkligen få mig att sitta o hålla för öronen för det låter så fruktansvärt.

[Undertaker]
0

#3: Prova att flytta buren eller bygga om i den? Den kanske kan hjälpa. Försök annars att hitta ett lite tydligare mönster i hans protesterande, så kanske det kan hjälpa att hitta orsaken.

Och vet du säkert att det är en hane?

Mulleobuffa
0

#4: ja jag gjorde om i den igår o det har inte hjälpt men jag har tänkt att jag ska flytta på den idag o se om det hjälper!

Jag är rätt så säker på att han är en hane, han är ca 5 månader nu och hans vaxhud är fortfarande djupt blå, men jag håller lite koll på den eftersom han beter sig som en hona.

Ja det jag vet just nu är att han flaxar runt o skriker någon timme på morgonen. Nu har jag lagt ett lakan över kanterna på buren så den är öppen framåt och nu är han tystare. Jag sitter på ena kanten av buren så han kanske stör sig på att jag sitter här. Ska möblera om senare idag o se om det hjälper :)

[Undertaker]
0

#5: Undulater, om jag inte minns helt fel, räknas som könsmogna när det är ungefär 4-6 månader. Beroende på hur länge han har haft beteendet så kan det även hänga ihop med det. Då skulle även hans bror kunna vara en konkurrent, trots att ingen hona finns i närheten.
Dock, som du säger, så verkar det mer som en honas beteende när det är häckningssäsong.

Hoppas att det hjälper om du skapar lite mer kaos. Mina har en tendens att bli mer förolämpande när man skuffar runt på deras bur men efter ett tag så brukar det få godkänt.

Mulleobuffa
0

#6: Ja jag hoppas att han lugnar ner sig eller att jag hittar någon lösning för det här kommer bli tröttsamt i längden. Hoppas på att det bara är något ”tonårs” beteende som han växer ifrån med tiden. Dom är ju som sagt rätt unga fortfarande. Tack för all hjälp!

[Undertaker]
1

#7: Inga problem. Jag kan tyvärr inte uttala mig om tonårsfjanterier eller ge råd, då jag alltid tagit över andras fåglar eller fåglar som behövt ett nytt hem och dessa då brukar vara lite äldre och redan gått igenom den fasen.

ingridgo78
0

#0: Hej! Mina fåglar har dem tre senaste dagarna betett sig så som du beskriver att din ena fågel gör. Mina har tappat några fjädrar i samband med detta. Hörde att undulater tappar fjädrar vid tre månader gamla(som mina är) kanske kraxandet och flygandet kan beror på en sådan fas? Har du fått reda på anledningen varför din fågel gör så och hur man kan göra för att ändra på det? Om beteendet inte betyder något positivt såklart.

Mvh

Nilinthil
0

#9: Det behöver inte vara något fel för att fåglarna kraxar. Det är undulater och undulater låter ganska mycket.

Jag har tolv. Mina hanar låter oerhört mycket medan honorna är något lugnare (men även dem kan låta men på ett lite ljusare "finare" sätt.) Dessutom är det häcksäsong just nu och då låter dem extra.

Kanske är frustration om det inte finns en hona med i bilden och det är den tiden på året då dem häckar "normalt" i Australien, tror runt Sep-Nov men har dem inte fått häcka så kanske det fortgår beroende på mat och annat som man ger, som kan trigga igång.

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater

Speck
0

Det där lätet som en skata som skäller känner man väl igen. Jag har en som ibland får tuppjuck och låter precis som en skata.
De andra två är däremot inte alls sådana.
Det är nog en fågel med ett speciellt humör. När jag går fram till honom och bara tittar och pratar lite mjukt med den så tystnar han omedelbart och putsar sig.
Ibland tror jag att han bara gjorde så för att få uppmärksamhet.

Just den där pippin skäller och ropar när det råkar vara slut på frön i matskålen också, så jag litar på honom… han har haft rätt varenda gång och känner igen hans larmsignaler .

Han larmar också när han ser fåglar som seglar förbi fönsterrutan och hör vilda fåglar sjunga utomhus.