Vägrar bli tama
Jag har två små undulater, mulle och buffa, och dom vägrar bli hand tama. Jag har försökt och försökt men grejen är den att dom inte är intresserade av godis eller frukt så jag har inget att locka med. Jag har försökt att inte släppa ut dem fören dom är hand tama men uppfödaren lät dem flyga fritt innan jag fick dem så dom får helt bananas i buren om dom inte varit ute o flugit på någon dag. Dom har en stor fin bur där dom kan flaxa men dom vill ändå ut och då vet jag inte hur jag ska få in dem igen. Hur ska jag göra för att få dem tama? Tacksam för hjälp ☺️
Vad äter dom för mat? Undulater som äter en bra kost brukar bli mycket mer intresserade av hirskolvar som godis och det gör det lättare att få dom tama.
Jag rekommenderar att du tittar på BirdTricks på Youtube. Dom har flera videor specifikt om undulater men det dom säger om kost och träning (att tämja fåglar handlar om träning) gäller även för undulater oavsett vilken art dom pratar om i sina videor.
Om du ger fåglarna fröblandning till middag varje kväll så kommer dom att lära sig att söka sig till buren för att äta och då behöver dom inte vara tama för att få komma ut.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1: Tack så jätte mycket! Dom har tillgång till fröblandning hela tiden i buren, men borde jag få ist minska mängden och enbart ge dem vid specifika tider?
Fåglar behöver inte fri tillgång på mat hela tiden, speciellt inte frön då det ska vara en mindre del av deras kost. För mycket frön kan leda till bland annat fettlever. Jag ger grönsaker till mina till frukost och frön på kvällen, det är för att dom är som hungrigast på morgonen när dom sovit hela natten och då är det störst chans att dom vill äta sina grönsaker.
Det är ett projekt i sig att ändra kosten för fåglar, man kan inte bara hoppa direkt till rätt kost då risken finns att fåglarna svälter sig själva. Man får ofta lura dom till att smaka på grönsaker om dom inte är vana att äta det redan och det kan ta tid att få dom att äta som dom ska, men det är värt det för deras hälsas skull.
Har du en digital köksvåg så kan du väga deras matskålar under några dagar för att se hur mycket frön dom äter per dag. Sen kan du dela upp den mängden i frukost och middag så dom tömmer matskålarna själva. Det är bättre än att plocka ut fulla matskålar då fåglarna i värsta fall kan koppla ihop dig med att maten försvinner om du gör det.
Säg till om du vill ha tips på hur man ändrar kosten för dom.
Innan jag började med pellets fick mina fåglar fri tillgång på frön i 2-3 timmar innan dom skulle sova (baserat på hur mycket dom kunde äta på den tiden). Dom har grönsaker att äta i ungefär 4 timmar på morgonen efter dom vaknar, så dom gick utan mat i ungefär 5-6 timmar (för stunden har dom fri tillgång på pellets eftersom jag nyligen introducerat det i deras kost). En timme innan dom får sin middag är dom hungriga (inte utsvultna, det handlar inte om att svälta fåglarna) och dom börjar söka sig mer till mig i hopp om att dom ska få godis. Då är dom som mest intresserade av att träna och man har bäst chans att tämja dom. Mina fåglar är tack vare en bra kost, nästan alltid intresserade av att jobba för hirskolvar även om dom precis ätit.
Jag har bara haft mina fåglar i 2 månader så vi håller fortfarande på att bygga upp vår relation men det går lite framåt för varje dag och jag är övertygad om att det är det jag lärt mig från BirdTricks som ligger bakom det. Bara medan jag har skrivit det här har jag blivit avbruten flera gånger för att fåglarna antingen letar godis på mitt tangentbord eller vill hänga med mig 😊
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#3: Ahhh tack så jätte mycket! Ska verkligen försöka med detta! Just nu har de en matskål med frön och en med pellet. Hur tycker du att jag bör göra nu för att introducera den nya kosten utan att det blir fel?
#4: Jag skulle ta några dagar för att väga hur mycket dom äter av sina frön och pellets. Då kan du fortsätta ge den exakta mängden mat dom är vana att äta och därmed bör dom inte tappa i vikt. Det bästa är om man kan väga fåglarna när man ändrar kosten men eftersom dom inte är tama så är det svårt.
När det är gjort så kan du börja med att ge dom grönsaker blandade med frön när dom vaknar på morgonen, då är dom som hungrigast och därmed mest motiverade till att smaka ny mat. Undulater brukar föredra grönsaker hackade i pyttebitar, broccoli brukar vara populärt då topparna ser ut som små frön redan. Blanda även i något kladdigt, tex bakad sötpotatis.
I början kan du behöva blanda i ganska mycket frön och dom kommer troligen att ignorera grönsakerna. Poängen är att dom ska äta frön som tack vare kladdigheten nu har smak av grönsakerna, det är så dom vänjer sig vid smaken och upptäcker nya saker dom tycker om. Efter en halvtimme kan du ge halva frö- och pelletsransonen för dagen så du vet att dom får i sig ordentligt med mat. Andra halvan av matransonen ges till middag, jag skulle ge dom 2-3 timmar på sig att äta innan dom ska sova så dom har gott om tid på sig.
När dom börjar äta mer än bara frön ur blandningen så skulle jag plocka bort fröblandningen som ges separat till frukost och bara ha frön i grönsaksblandningen, pelletsen kan vara kvar. Men vill dom ha frön då så får dom äta från grönsakerna. Med tiden kan man minska mängden frön tills det bara är grönsaker kvar.
Ett annat tips jag hört talas om men inte testat är att lägga en spegel i botten av buren och lägga grönsaker på den. När undulaterna kollar vad det är så ser dom en annan fågel som är intresserad av grönsakerna också och det kan trigga dom till att våga smaka. När dom smakar ser dom att den andra fågeln äter av grönsakerna och dom tolkar det som att maten är säker.
Utöver maten, undvik att ge dom godis i buren. Alltså, sätt inte in hirskolvar eller annat godis så dom kan äta det som dom vill. Du vill ha en belöning med ett högt värde och det får man genom en bra kost och genom att begränsa tillgången. Om hirskolvar bara kommer från dina händer och har ett högt värde så blir fåglarna mer motiverade till att komma till dig. Dom har ingen anledning att komma till dig om allt dom vill ha finns i deras bur där dom känner sig trygga och inte behöver jobba för det.
Vill du veta vad för grönsaksblandningar som är bra så har BirdTricks en bok med recept på 3 olika grönsaksblandningar + massa info om fågelhälsa. Man gör en stor omgång och fryser in så kan man tina en portion på morgonen innan fåglarna vaknar. Varje recept ska räcka för 4 månader innan man går över till nästa blandning och då får dom komplett näring över hela året. Recepten är framtagna tillsammans med en fågelveterinär och väl värt pengarna. Mina fåglar är inne på sin första omgång fortfarande och dom älskar det. Jag har fryst in blandningen i tunna skivor så jag bryter av lagom stora bitar på morgonen så har dom tinat när det är dags för deras frukost. Om du bor i närheten av Umeå så skulle du kunna få av min grönsaksblandning för jag insåg att receptet gav långt mycker mer mat än mina två dunbollar kan äta på 4 månader.
#5: Tack så jätte mycket för all hjälp! Jag bor i Stockholm så det blir lite svårt tyvärr men annars hade jag gärna!