Undulater iFokus

Undulater

Läst 110 ggr
Sarho
1

två av mina undulater bits!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har fyra undulater, alla är ganska olika till kynnet. De två yngsta, som jag köpte för några månader sedan har börjat bitas. Den ena, en engelsk hona, är den tamaste av allihop men hon har fått för sig att bita mig i fingrarna, som sagt. Jag har läst att man inte ska säga "aj", "fy" eller liknande, men vad ska man göra, då? Ignorera är inte lätt när det gör ont.

Den andra, en australisk hane är värre. Han kommer till handen när jag har mat, men istället för att äta så bits han, hårt! I övrigt är han lite rädd av sig, tyvärr, men skulle han skulle komma till handen om han var rädd? Det måste väl finnas något att göra, hur gör undulaterna själva när de säger ifrån? De två unga föddes i slutet av december 2021.

De äldre undulaterna bits inte. Den ena är lite sur och kan nypas något men inte alls på samma sätt som de nya.

Namiko
2

Man ska inte reagera när dom bits eftersom det kan få dom att bitas bara för att få en reaktion, men man kan inte ignorera beteendet. Man måste ta ett steg tillbaka och försöka lista ut varför dom bits och sen göra något åt det. Det funkar inte att säga ifrån till en papegoja utan man måste förändra beteendet från andra hållet, genom att ta bort anledningen till att fågeln biter. Det kan vara allt från att man inte läser fågelns första tecken på att den är obekväm i en situation till hormoner eller dålig kost och sömn.

Just kost och sömn kan påverka deras beteende jättemycket och är dom hormonella så kan dom behöva mer sömn och mörker än vanligt, upp till 14 timmar per dygn.

Man kan också förändra deras beteende mer aktivt med träning. Target training är jättebra för det. Det går att träna fågeln i en bur så den inte kommer åt händerna och du får fågeln att rikta sitt fokus mot en pinne. Gör man det rätt så kan man träna fågeln till att bli lugnare.

BirdTricks på Youtube har massvis med videor om fågelträning där dom jobbar med olika fåglar. Även om videorna har andra arter i sig så gäller samma sak för undulater. Jag har lärt mig enormt mycket om fåglar och fågelträning av dom och jag tror att du kan hitta svaren du söker där.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sarho
1

#1: Tack så mycket för ditt svar!

Jag har funderat lite och tror att just den här fågeln och jag fick en dålig start och att den därför känner sig hotad av mig och vill försvara sitt revir. Eftersom de andra fåglarna är mer tama, håller han sig i bakgrunden och jag kommer inte åt att träna honom riktigt. Min tanke nu är att försöka ge honom godsaker när han är ensam i buren och inte stressa honom så han förknippar mig med något positivt.

Fåglarna får flyga fritt på mitt rum hela dagarna, och jag ska försöka släppa ut dem en och en "via" min hand istället för att, som jag har gjort förut, bara öppna dörren för dem och låta dem flyga ut själva.

Jag ska kolla BirdTricks också, tack för tipset!

I veckorna jobbar jag mycket, så det är nästan bara på helgerna jag har tid att hålla på med fåglarna längre stunder, jag hoppas att det ska gå bra ändå :)

Namiko
1

#2: Kan du få till några minuter varje dag så räcker det för att underhålla det du gör med fåglarna på helgerna när du har mer tid. Fick ni en dålig start så får du jobba med att bygga upp tilliten från grunden med honom. Det är svårare att jobba med flera fåglar samtidigt så man får göra sitt bästa för att separera dom för träning, antingen genom att flytta på dom andra fåglarna eller ta med sig den fågel man vill jobba med till ett annat rum.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.