Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 187 ggr
Namiko
3

Äntligen undulater!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag flyttade två undulater in hos mig, Celsius och Pascal.

Pascal är väldigt modig och framåt, tycker tyvärr om att bitas lite för mycket så det är något vi kommer få jobba på. Han ser ut att vara mellan 4-6 månader gammal.

Celsius är äldre, jag vet inte hur gammal men hon ser ut att vara minst 8 månader. Lite försiktigare och räddare av sig. Men med lite hirskolv så kunde hon också komma upp på handen.

Jag ser verkligen fram emot att få bygga upp en relation med dom små sötnäbbarna och sätta igång med target training.

På bilden sitter dom och pratar med varandra efter dagens äventyr.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Herveaux
1

Vad roligt, grattis! 😄

// Harley

Namiko
2

#1: Tackar 😊

Pascal har fått börja med target training idag och han verkar förstå vad det går ut på. Celsius får vänta lite då hon är rädd för pinnar så vi måste jobba på hennes rädsla först eller hitta en hon inte är rädd för.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Namiko
2

Dagens aktivering. Papper från hålslagaren blandat med frön.

Båda två har börjat flyga till mig på eget initiativ nu och jag får skydda tallriken när jag äter om jag inte vill ha en fågel i maten. Det är så underbart att se dom känna sig mer hemma varje dag.

Namiko
2

Här är den nyaste medlemmen i min lilla flock. Kilo, en pigg och nyfiken herre på 8 år som mist sin kompis. Han är för tillfället i karantän och får nöja sig med mig som sällskap men vi har det rätt bra tillsammans. Han är otroligt underhållande och orädd.

Namiko
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kilo har bott här i 9 dagar nu och han har gått från att vara hyper och ofokuserad, seriöst, han kunde inte fokusera på en sak mer än 5 sekunder åt gången, till att bli mycket lugnare och mer avslappnad. Igår satt han och lekte med samma leksak i 45 minuter i sträck och idag tog han en tupplur efter middagen. En enorm förändring till det bättre. Det var lagom utmattande att ha en fågel som var konstant aktiv och hoppade mellan aktiviteter hela dagarna, både tillåtna och inte.

Han är helt orädd verkar det som och jag har upptäckt att man får göra i princip vad som helst med honom så länge han har godis. Något som jag har bildbevis på. Dom andra två skulle aldrig acceptera att ligga i min hand men Kilo äter glatt på sin hirskolv och rör sig inte ur fläcken.

Pascal har blivit mitt lilla gosmonster ända sen jag åkte på semester i 5 dagar och övergav dom hos fågelvakten. Nu kräver han massa pussar innan han ska sova, annars vägrar han kliva av min hand när han ska in i buren. Jag sitter ofta och håller handen brevid min kind på kvällarna så Pascal kan sitta nära och ge mig pussar eller bara mysa. Jag älskar fågelpussar och är så glad att jag lärt honom det, komplett med pussljud, såklart.

Namiko
1

Idag listade jag äntligen ut vad som krävs för att Kilo ska äta pellets. Han behöver pyttesmå bitar då han verkar ha svårt att bita sönder dom. Jag har redan märkt tidigare att han har problem att förstöra leksaker och misstänker att den undre delen av hans näbb har nötts ner av gallerbitande, något han som tur är gör mindre och mindre ju längre tid jag har honom. Nu händer det bara ibland när han är instängd i buren. I början kunde han sitta ovanpå buren och bita på gallret trots att han inte var instängd.

Men med dagens framsteg angående kosten så är han nästan helt över på den kost han kommer ha resten av livet. Han har gått ner till en hälsosam vikt och ser så mycket bättre ut än när han kom hit. Han kan även gå in i buren på kommando efter klagomål från fågelvakten. Något om att dom inte vill kämpa med att få in 5 fåglar i en bur, jag vet inte vad det är för fasoner.

Om någon undrar varför jag sa 5 när jag bara har 3 fåglar så har en släkting bett mig att ta över deras 2 äldre undulater. Dom kommer troligen hit om några veckor, när Kilos karantän är över och han haft lite tid på sig att lära känna Celsius och Pascal.